Sterfte door kanker fors hoger

• woensdag 17 augustus 2016
  • Categorie:
  • Acute hartaanvallen veel minder vaak dodelijk volgens cijfers Centraal Bureau Statistiek.

Mike Deutekom m.deutekom@hollandmediacombinatie.n1

Schagen - Het aantal mensen dat jaarlijks aan de gevolgen van kanker verlijdt is in de Kop van Noordholland en West-Friesland in de aflopen twintig jaar fors gestegen. dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het goede nieuws is dat er minder mensen dood gaan aan hart- en vaatziekten.

Het CBS houdt jaarlijks bij waaraan eensen komen te overlijden. In de Noordkop en West-Friesland gingen vorig jaar 3242 mensen dood. Bijna een derde stierf aan de gevolgen van een vorm van kanker. Vooral longkanker (234 gevallen), darmkanker (inclusief endeldarm en anuskanker 141 gevallen), lymfeklier- en bloedkanker (93), prostaatkanker (72), alvleesklierkanker (64), borstkanker (58) en slokdarmkanker (50) komen veel voor.

__________________________________________________________________
    De sterftecijfers:

Jaar: 1996 2015 %,

Inwoneraantal Noordkop/West-Friesland: 346.123 372.350 +7,5
    Overleden aan kanker: 687 1062 +54,5
    Overleden aan hart- en vaatziekten:                   974 831           -14,7
    Overleden aan acute hartinfarct: 289 m - 61,6
    __________________________________________________________________

Twintig jaar geleden, in 1996, waren die aantallen in veel gevallen een stuk lager. Het totale aantal overledenen als gevolg van kanker lag toen op 687 gevallen. Longkanker was toen ook de gevaarlijkste variant met 152 gevallen.

Borstkanker

Opvallend is dat borstkanker toen vaker voorkwam dan tegenwoordig: 68 van de 687 overledenen stierven in dat jaar aan borstkanker. In de jaren daarna reikte dat aantal regelmatig tot boven de tachtig, al daalt het de laatste jaren tot circa zestig borstkankerdoden per jaar.

Uit de CBS-cijfers blijkt dat hart- en vaatziekten in deze regio ook nog altijd een belangrijke doodsoorzaak vormen.Wel lijkt de aandacht voor deze (welvaarts)ziekten resultaten af te werpen. Het aantal doden als gevolg van hart- en vaatziekten schommelt de laatste vijf jaar tussen de 750 en 850 per jaar, waar in 1996 nog een kleine duizend mensen overleden aan de gevolgen van deze ziekten. Vooral aan acute hartinfarcten stierven veel minder mensen. Het aantal mensen dat daaraan overleed daalde de afgelopen jaren met ruim zestig procent. Ook het aantal beroertes liep terug met bijna vijftien procent.

Noordhollands Dagblad