Handrem op de noodopvang

• donderdag 28 juli 2016
  • Categorie: , ,
  • Den Haag - De druk is van de ketel.

Noodopvang is voor tijden van nood en die tijd is voorbij nu er minder asielzoekers in het land komen, constateert COA-bestuursvoorzitter Gerard Bakker. Enkele maanden geleden zocht zijn organisatie nog naarstig naar nieuwe opvangplekken, nu sluit hij ze. Dat is soms ongemakkelijk in gemeenten die na felle discussies ruimten beschikbaar stelden. Alexander Bakker en Jorn Jonker

Gemeenten kregen in mei nog een bedelbrief van de overheid. Of ze alsjeblieft mee wilden helpen om asielzoekers op te vangen. Die houding is snel veranderd, COA-bestuursvoorzitter Gerard Bakker (56) moet nu aan gemeenten vertellen dat een aantal opvangplekken niet of nog niet nodig zijn. De komende weken kunnen circa i5 noodopvang-locaties dicht en de organisatie neemt afscheid van tijdelijk personeel. De komst van enkele nieuwe opvangplekken zet Bakker momenteel even in de ijskast tot na de zomer en sommige zullen daarna mogelijk helemaal niet komen.

Nood

Een grotere verandering van werkzaamheden lijkt bijna niet mogelijk voor de directeur van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers. Nadat hij in 2014 aan zijn, klus begon was de belangrijkste taak van zijn organisatie: meer opvangplekken zoeken. Vrijwel elke locatie was goed genoeg want de migranten bleven maar komen en mochten niet op straat belanden.

COA houdt noodbuffer

Het COA zet de handrem op noodopvanglocaties, 15 gaan binnenkort dicht en in september worden alle locaties in Nederland tegen het licht gehouden en kan het aantal bedden nog drastischer worden ingeperkt.

Het COA wil wel een buffer aanhouden. Als het toch weer drukker wordt, kunnen er dan snel locaties uit de grond gestampt worden. „We vragen bijvoorbeeld gemeenten de riolering en elektra al aan te leggen voor als dat nodig is." Zo'n buffer is nodig want het kan nog steeds een 'hete zomer' worden, volgens Bakker.

________________________________________________

„Het woord noodopvang geeft het eigenlijk al aan. Dat is voor nood. En nood was er in de tweede helft van vorig jaar." Bakker kan zich nog goed herinneren hoe die 'enorme klus' zich toen ontvouwde. „Op een gegeven moment kregen we 1200 mensen per week binnen. Toen maakten we een denkbeeldig scenario. Stel nou dat het er 2500 per week gaan worden, vroegen we elkaar. Voor die situatie bedachten we een plan. We hadden bedacht hoe we met elkaar zo veel mensen konden opvangen. En ja, twee weken later kwamen er plots 4200 in een week. 4200! Dat zijn zeven azc's in één week tijd." Toch is het niet zo dat de COA-directeur nu rustig achterover kan leunen, aangezien er nog steeds 600 mensen per week binnenkomen. „Dat is nog een azc per week." Het is in die hectische tijd gelukt om iedereen op te vangen, vertelt Bakker trots. Hij wijst naar zijn Europese collega's bij wie dat niet altijd lukte en die mensen op straat lieten slapen. Wel was er in Nederland het nodige kunst- en vliegwerk voor nodig, maar die druk is nu van de ketel. Dat komt volgens Bakker door internationale maatregelen als de Turkijedeal, waardoor er minder mensen binnenkomen. Maar ook het Nederlandse 'bestuursakkoord' hiélp, er kwamen daardoor uiteindelijk meer opvangplekken.

Discussie

Het resultaat is dat Bakker nu aan gemeenten waar vaak al een hele discussie is geweest over de komst van een opvangplek, moet vertellen dat het verhaal toch niet doorgaat. De locatie waar dan al inspraakavonden over zijn gehouden, blijkt niet nodig. Andere gemeenten vraagt hij om het plan vooralsnog 'ingepakt' te laten, zodat de bestuurlijke goedkeuring en locatie er wel al zijn als er alsnog snel een nieuwe opvangplek nodig is.

Dat is toch niet uit te leggen aan bestuurders en bewoners die in mei nog te horen kregen dat hun hulp zo hard nodig was? „Ik snap de emoties die er nu zijn heel goed", reageert Bakker. „Sommige gemeenten begrijpen dat de instroom op dit moment lager is dan een jaar geleden. Dus die snappen dat er even een pas op de plaats gemaakt moet worden. Maar er zijn ook burgemeesters die zeggen: 'Ja, nou is het zo ver en nou wil ik ook de asielzoekers in het centrum krijgen'. Die instroom verandert telkens, daarom vereist dit dossier flexibiliteit. Van iedereen."

Noordhollands Dagblad

Sam Kooy zei

Mooie praatjes van Bakker. En we geloven die uitspraken van burgemeesters ? Is verzinsel van Bakker. Hij kan voor alles wel een reden op tafel leggen. Blijft dat het in het gehele asielzoekersgedoe één grote klerezooi is. En Nawijn toch nog volgzaam en zijn speeltje toch nog inrichten naast het gemeentehuis ? Zal niemend verbazen !

P.Dekker zei

Bakker van het COA moet het hele verhaal vertellen en niet slechts het gedeelte wat hem goed uitkomt.
    Inmiddels is gebleken is dat er onder de stroom migranten maar weinig mensen uit onveilige gebieden kwamen en bovendien kwam er met de stroom een aantal (hoeveel?) IS strijders mee die aan het moorden zijn geslagen in Europa. Dat werd in 1e instantie door Bakker en zijn dubieuze maten nog ontkend, ook door Rutte en zijn regenten. Net zo goed als ontkend werd dat er hele hordes zogenaamde Syriërs helemaal geen Syriër waren. Kortom het Nederlandse volk is door de politiek en haar ambtenaren keihard voorgelogen.
    Burgemeester Nawijn voert slechts uit wat hem vanuit Den Haag wordt voorgeschreven. Eerst weggestuurd als burgemeester uit Heemskerk vanwege dubieuze declaraties (ook in Anna Paulowna) en vervolgens als een soort beloning voor deze onregelmatigheden door politiek Den Haag in Anna Paulowna neergezet als zetbaas van Rutte. In Anna Paulowna werd dit zeer dubieuze figuur met open armen ontvangen door zijn soortgenoten, vandaar ook dat er steeds meer weerstand vanuit de bevolking komt tegen deze witte boorden criminelen.

Merkel zei het gister nog: we vinden het jammer dat er **burgers worden afgeslacht door de **pislam**.
    Maar we gaan gewoon door!

Ongelooflijk. Dit zal leiden tot een burgeroorlog.

We kunnen alleen stemmen komend voorjaar. Stem PVV.

Iemand de laatste dagen DENK nog gehoord over de afslachtingen en asielzoekerstuig of Turkije? Ik niet.

Het zijn ratten die alleen uit hun holen durven te komen als de burgers zich stil houden.

Wij maken nog mee dat er een islamitische partij komt als het volk niet van zich laat horen.

Turken die hier 50 jaar wonen en zeggen Erdogan (geitenneuker) is ONZE president. En Turkije is MIJN land. Het zou niet bestaanbaar moeten zijn.

Maar in Nederland kan alles.

KIJKTIP:

GEENSTIJL---------------So it begins........................
    Europese milities tegen jihadisten.

Nog erger: Turken doen aangifte tegen Ebru!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lees Geenstijl.

Met andere woorden: Stop met vrijheid van meningsuiting! in Nederland.
    Waarom gaan al deze Turken niet naar hun *geweldige* land?
    Waarom? Waarom?

Met andere woorden: Stop met vrijheid van meningsuiting!