'Ook windmolens hinderen vliegsport'

Datum:
  • donderdag 2 juni 2016
  • in
  • Categorie: , , ,

  • Hollands Kroon - Middenmeer - Met het beperken van het luchtruim boven de Wieringermeer worden ook de nieuwe megaturbines in de polder een obstakel voor de vliegsport.

      Ed Dekker ed.dekker@hollandmediacombinatie.nl

    'Nauwe corridor' - 'Gevaarlijk' - Naar obstakelvrije zones


    „Sportvliegen komt zo steeds verder in het verdomhoekje", zegt Michael Tefsen uit Heerhugowaard.

    Tefsen is bestuurslid van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). Zijn belangenorganisatie vecht tegen de voorgenomen vergroting van het gebied dat verboden is voor hobbyvliegers. Het kabinet wil de grens Hargen-Medemblik opschuiven tot Texel. Sportvliegers mogen daar niet boven 450 meter hoogte komen. Nu kunnen sportvliegers vanaf Vliegveld Middenmeer zich vrijelijk bewegen tot twee kilometer hoogte. Tefsen: „Er komt steeds minder ruimte voor ons beschikbaar." Gevaarlijk De honderd turbines van het Windpark Wieringermeer worden meer dan tweehonderd meter hoog, tot het puntje van de hoogste wiek. „Sportvliegtuigjes moeten minimaal 180 meter boven de molens blijven. Dan zit je al dicht tegen de limiet van 450 meter. Je moet dus obstakelvrije zones zoeken. Er ontstaan nauwe corridors. Dat kan gevaarlijke situaties vaborzaken."

    Verschuiving van de zogeheten TMA-grens (Terminal Maneuvering Area) heeft te maken met Lelystad. Het kabinet wil dit vliegveld ontwikkelen tot dependance van SchiphoL Tefsen: ,,Met een groter TMA kan gemakkelijker worden gekozen voor Rotterdam, Schiphol of Lelystad als landingsplek."

    De TMA-uitbreiding treft meer regio's. „Nu geldt de beperking tot 1500 voet hoogte voor een kwart van Nederland. 'Den Haag' wil naar tweederde van ons land." Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) heeft de Wieringermeer op het oog voor juist uitbreiding van luchtsport. Zij noemt noordoost Noord-Holland in een rapport over vervangende locaties. Voor Tefsen is de Wieringermeer als alternatief een 'wassen neus', vanwege de TMA-uitbreiding en de windmolens.

    De Tweede Kamer heeft gisteren gesproken over plekken waar commerciƫle en militaire luchtvaart voorrang krijgen.

    NHD


    0 reacties :

    Een reactie posten