Crossers gaan voor 'beste kans'

• zaterdag 9 januari 2016
  • Hollands Kroon - Wieringermeer - De motorcrossers in Noord-Holland gaan massaal voor hun 'beste kans' om een eigen baan te realiseren.
    Mike Deutekom m.deutekom@hollandmediacombinatie.nl

Al 825 crossers hebben zich binnen een paar dagen achter het plan van de nieuwe stichting Noord-Hollandse Geluid Sporten Phoenix geschaard.

NH-GS Phoenix is ontstaan uit de fusie van de drie overgebleven motorcrossverenigingen in de provincie: de Niedorper Motorclub, Motorcross Club Den Helder en MAC Alkmaar. De nieuwe stichting gaat een businessplan opstellen voor het gebruik van een permanente motorcrossbaan op hoek van de Alkmaarseweg/Groetweg (bij Aartswoud). Zelf noemen ze het de 'beste kans' om de zo gewenste baan na decennia van strijd eindelijk te realiseren.

„Dat plan moet beschrijven hoe de stichting de accommodatie wil inrichten, hoe deze kan worden gerealiseerd en hoe dit haalbaar wordt gemaakt. Vanwege het geluid die een crossbaan nu eenmaal veroorzaakt, moeten forse geluidswallen worden aangebracht. De grond kan van de provincie worden gekocht zodra het bestemmingsplan is gewijzigd. De haalbaarheid van het plan hangt in grote mate af van de belangstelling bij motorsportliefhebbers om gebruik te gaan maken van deze crossbaan", zo laat 'RH-GS Phoenix weten.

Op de nieuwe website mc-nh.nl heeft de stichting al een tekening van de mogelijke inrichting van het terrein aan de Groetweg geplaatst. Daarop valt te zien dat er een grote en een kleine crossbaan kunnen komen, een apart trail- en endurogedeelte plus een rennerskwartier. Op de site kunnen crossers een enquête invullen over het plan.

NHD