Half miljoen geëist van Hooijmaijers

• woensdag 23 december 2015
  • HAARLEM - Justitie wil ruim een half miljoen euro van de voormalige VVD-provinciebestuurder Ton Hooijmaijers. Dat is woensdag bekendgemaakt tijdens de ontnemingszaak tegen hem.

Door ANP - 23-12-2015,

Het bedrag van 526.345 euro is gebaseerd op het het voordeel dat de oud-gedeputeerde van de provincie Noord-Holland zou hebben gehaald uit praktijken waar hij door de rechtbank voor is veroordeeld. Hooijmaijers is veroordeeld voor corruptie, valsheid in geschrifte en witwassen.
    Dit jaar kreeg Hooijmaijers in hoger beroep 2,5 jaar cel. Volgens het hof onderhield Hooijmaijers als provinciaal bestuurder voor ruimtelijke ordening in Noord-Holland nauwe banden met ondernemers in de vastgoedwereld en gingen die goede verhoudingen ,,naadloos over in het aannemen van betalingen en beloften".
    De oud-bestuurder heeft zich niet bij de veroordeling neergelegd en is naar de Hoge Raad gestapt.
    Zijn raadsman F. Schneider stelde buiten de rechtszaal dat het beter was geweest als de ontnemingszaak had plaatsgevonden na het arrest van de Hoge Raad.
    De stap van het OM is echter noodzakelijk omdat de ontnemingszaak binnen twee jaar na het vonnis van het hof moet plaatsvinden.
    Het is nog niet bekend wanneer de Hoge Raad zich buigt over de zaak Hooijmaijers.

NHD