Jess lijkt enige optie voor coalitie

• woensdag 25 november 2015
  •  Schagen - Senioren blijven tegen ozb-verhoging - 'Zo breed mogelijke steun' - 'Wethouder meerdere partijen kan ook'

Harry de Jong h.dejong@hollandmediacombinatie.nl

Plaatselijke partij Jess lijkt de meest logische kandidaat om het college van burgemeester en wethouders van Schagen te completeren na de breuk van CDA en PvdA met de VVD. De Senioren Partij Schagen blijft tegen de ozb-verhoging van negen procent voor het accommodatiebeleid, waarmee een plek in het college moeilijk wordt. CDA en PvdA streven naar een 'stabiel gemeentebestuur', aldus CDA-fractievoorzitter Sander Lensink. „Een afspiegelingscollege dat kan rekenen op zo breed mogelijke steun." Dat betekent in de praktijk dat Jess of de Senioren Partij (elk drie zetels) de logische partijen zijn om aan te schuiven. Al ziet Lensink ook andere mogelijkheden: „Stel dat de eenmansfracties van DNA, SP en Wens4U gezamenlijk met een wethouderskandidaat komen; dan is daar ook over te praten."

De huidige coalitiepartijen starten zaterdag een informatieronde. Met uitzondering van de VVD worden de raadsfracties uitgenodigd voor een gesprek waarin ze kunnen aangeven hoe ze denken over een nieuwe collegesamenstelling, coalitiesamenstelling en coalitieakkoord. „Op basis van die gesprekken zullen we kijken hoe we verder gaan; met wie we verder praten", aldus Lensink. „Voor deze gesprekken hebben we een uitloop naar woensdag."

Spagaat

Jess is daarbij op voorhand de meest logische kandidaat, aangezien de Senioren Partij niet wil tekenen voor een ozb-verhoging. Fractievoorzitter Perrry Vriend van de senioren: „We zitten in een spagaat. We willen alle accommodaties openhouden, maar kunnen onze achterban een ozb-verhoging niet aandoen. Ouderen zijn al jaren de klos. Krijgen er niets bij, terwijl ze de kosten maar zien stijgen. Wanneer stopt dit eens?, vragen ze zich af."

Jess gaf onlangs bij de begrotingsvergadering ook aan ozb-verhoging niet te zien zitten. „Maar de begroting is vastgesteld, inclusief de negen procent ozb. Daar gaan we nu niet meer op terugkomen", zegt fractievoorzitter Hans Kroger. „Al bevreemdt het me wel dat ik de VVD nu met alternatieven zie komen die wij bij de begrotingsvergadering naar voren hebben gebracht. Toen stemde de VVD daar tegen."

Wethouder

Zijn partij staat ervoor open een nieuwe wethouder te leveren en toe te treden tot het college. ,,Voor ons is het belangrijk dat dan direct de financiƫn onder de loep worden genomen. Waar kunnen we nog meer bezuinigen, onder meer om het tekort van zes ton weg te werken."

En bij besluitvorming zal beter naar de burger moeten worden geluisterd, stelt Jess als tweede voorwaarde bij toetreding tot de coalitie. „Internetpeilingen, zoals nu wordt gedaan, zijn daarvoor niet genoeg. Ga tijdig in gesprek met burgers om tot gedragen besluiten te komen. Met het accommodatiebeleid is dat gelukt, rond de vluchtelingenopvang in Petten had dat beter gemoeten."

NHD