CDA/PvdA willen zonder VVD verder

• zaterdag 21 november 2015
  • Categorie:
  • Schagen - De gemeente Schagen krijgt een nieuwe coalitie, maar daar zal de VVD definitief geen deel meer van uitmaken. CDA en PvdA hebben besloten zonder de liberalen verder te gaan. Beide partijen gaan nu een rondje langs de andere fracties maken om te peilen welke politieke oplossing op de meeste steun in de gemeenteraad kan rekenen.
    Ronald den Boer ' den.boer@hollandmediacombinatie.nl

De VVD is mordicus tegen een verhoging van de onroerendzaakbelasting met negen procent. Die verhoging is volgens CDA en PvdA nood- zakelijk om tal van voorzieningen in de gemeente open te houden. Belangrijk voor de leefbaarheid in de dorpen. De VVD heeft donderdag alternatieven aangedragen voor de ozb-verhoging. Volgens CDA-fractievoorzitter Sander Lensink waren die voor zijn fractie en de PvdA onbespreekbaar.

Zwembaden

„De VVD wil de zwembaden in Warmenhuizen/Tuitjenhorn en die in Dirkshorn sluiten en ook een aantal dorpshuizen. Terwijl we in het coalitieakkoord, dat ook door de VVD is ondertekend, juist hben afgesproken dat we die all aal open houden. De VVD-fractie houdt zich dus niet aan die overeenkomst, in tegenstelling tot haar eigen wethouder André Groot. De manier waarop de VVD met haar wethouder is omgegaan stelt ons teleur." Groot zag zich door de houding van de liberalen vorige week genoodzaakt op te stappen.

Volgens Lensink is sprake van een stevige vertrouwensbreuk tussen de fracties van CDA en PvdA en die van de VVD. „Het heeft geen zin nu met de VVD verder te gaan. Die breuk moet eerst helen en dat kost tijd."

CDA en PvdA gaan daarom een informatieronde maken langs de diverse raadsfracties om te zien welk alternatief op het meeste politieke draagvlak kan rekenen.

NHD

Als er nog goedgelovige mensen onder ons zijn die politici met hun democratie nog serieus nemen kunnen beter dit stuk over het Associatie verdrag met de Oekraïne lezen en hoe deze regering met aartsleugenaar Rutte aan het hoofd,van onze democratie een lachertje heeft gemaakt.