Noord-Holland sluit in het geheim geldkraan Pallas

• zondag 25 oktober 2015
  • Categorie: , , ,
  • PETTEN - De provincie Noord-Holland is (voorlopig) niet van plan meer geld te steken in de nieuwe onderzoeksreactor Pallas die de opvolger moet worden van de Hogeflux Reactor in Petten. Maar gedeputeerde Jaap Bond zegt dat de provincie nog steeds de intentie heeft om door te gaan met het project.

Door Roel van Leeuwen - 24-10-2015,

G
    edeputeerde Jaap Bond heeft de Statenleden tijdens een besloten vergadering van de commissie Energie, Economie en Beleid medegedeeld dat de provincie een tweede lening nu niet over moet maken omdat Gedeputeerde Staten geen vertrouwen hebben in de gepresenteerde businesscase van de Stichting voorbereiding Pallas Reactor.
    Met name het feit dat de stichting nog geen private investeerders heeft gevonden, weegt zwaar.
    De provincie en het ministerie van Economische Zaken hebben afgesproken ieder veertig miljoen euro beschikbaar te stellen als lening aan Pallas. Maar Provinciale Staten hebben voor delen van deze lening go or no go momenten afgesproken met Pallas.

Overschot

Het onderzoeksprogramma Argos meldt dat er door de provincie  ook getwijfeld aan het nut van Pallas omdat er in 2020 een overschot op de markt van medische isotopen voor de behandeling van kankerpatiënten zou zijn.
    Gedeputeerde Jaap Bond laat in een reactie echter weten dat de provincie het Pallas-project nog steeds 'graag' wil. ,,Wij geloven nog steeds in het project Pallas. Alleen realiseren we ons dat veertig miljoen euro veel geld is voor Noord-Holland. Wij willen een goede onderbouwing van de stichting voordat we er geld in steken en daar wordt aan gewerkt.''

Stil

Nu de provincie aan de rem trekt, is de vraag wat minister Kamp nu gaat doen. Kamerlid Liesbeth van Tongeren van GroenLinks wil hierover dinsdag vragen stellen in het mondeling vragenuurtje.
    De Pallas Reactor moet de huidige, ruim 50 jaar oude HFR in Petten vervangen. Die ligt nu alweer enkele weken stil wegens een reparatie.
    De provincie verleent overigens wel toestemming voor de start van de aanbesteding van het ontwerp voor Pallas. Volgens Bond zegt dat veel over de intentie van de provincie om verder te gaan met het project.

Betreuren

De gedeputeerde zegt het enorm te betreuren dat een van de commissieleden heeft gelekt. ,,Ik ga maandag met de Commissaris van de Koning om tafel zitten om hier aangifte van te doen. Dit zorgt voor een enorme deuk in het vertrouwen. Ik ben ook niet gebeld om een weerwoord door Argos.''
    Bond, oud-rechercheur bij de politie, zegt wel een vermoeden te hebben wie er heeft gelekt.
    Individuele Statenleden wilden vanwege de afgesproken geheimhouding niet reageren op dit verhaal.

NHD

Voor heel veel kanker patiënten is een Pet Scan onmisbaar:
    Wat is een PET-scan?
    Een PET-scan is een nucleair beeldvormend onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van een kleine hoeveelheid radioactieve stof. Een PET-scan kan uitgevoerd worden om kankercellen in het lichaam aan te tonen.
    De reactor in Petten voorziet de ziekenhuizen van deze radioactieve stof om de ziekte bij kanker patiënten aan te tonen en dus is de reactor onmisbaar. Als de politiek daar ook op gaat bezuinigen zullen er zodoende veel patiënten onnodig sterven.
    Overal moet op bezuinigd worden maar het vreemde is dat er voor de honderdduizenden asielzoekers opeens geld te over is. Geen geld meer voor de autochtone Nederlander maar miljarden beschikbaar voor de nieuwe cultuurverrijkers, begrijpt u het nog?