Schokken in polder raadsel

• vrijdag 11 september 2015
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - Het blijft een raadsel wat de oorzaak van de twee aardschokken op 23 juni in Anna Paulowna is geweest.

Martijn Gijsbertsen

Volgens het Staatstoezicht op de Mijnen, dat TNO opdracht heeft gegeven onderzoek te doen naar de bevingen met een kracht van 1,5 en 2,3 op de Schaal van Richter, vallen ze in de categorie 'onbegrepen'.

Hetzelfde geldt voor de serie van zes bevingen eind 2013 voor de kust van Castricum, waarvan de zwaarste een kracht van 2,5 had.

Vandaar dat de 'waakhond' het instituut nu heeft gevraagd de onderzoeken naar beide locaties aan elkaar te koppelen. „Omdat we niet weten waar de schokken op die plaatsen vandaan komen, het zoeken is naar een speld in een hooiberg, gaan we na welke gemeenschappelijke kenmerken deze bevingen hebben", aldus woordvoerder Esther Filon van het Staatstoezicht op de Mijnen. „Door de zaken samen te trekken, te zoeken naar overeenkomsten, hopen we dat we niet meer hoeven gissen en we er wellicht in slagen een oorzaak aan te wijzen."

Het nieuwe onderzoek vergt naar verwachting een flinke periode. Eerder noemde het Staatstoezicht op de Mijnen het vrij onwaarschijnlijk dat gasboringen in Slootdorp de oorzaak van de schokken in de polder zijn. Anna Paulowna ligt daar enkele kilometers' vandaan.

NHD