Provincie peilt risico claims bij afblazen molens Westfrisia

• dinsdag 15 september 2015
  • ZWAAGDIJK-OOST - De provincie laat een risico-inventarisatie opmaken van schadeclaims die dreigen als molenpark Westfrisia niet doorgaat. VVD-Statenlid Erik Annaert, die maandag bij Zwaagdijk getuige was van het stevige verzet van omwonenden tegen het windpark, drong hier op aan in de Statencommissie Ruimte, Wonen en Water.

Door Connie Vertegaal - 15-9-2015,

O

mwonenden van het beoogde windpark zijn juist zo bang dat de Statenleden uit angst voor schadeclaims straks ja zeggen tegen het park met vijf megamolens. ,,Jullie laten je toch niet bang maken’’, zei bewoner Hans Mels maandag nog tegen de Statenleden.
    Binnen zeer afzienbare tijd worden er spijkers met koppen geslagen over windpark Westfrisia. De aanvraag voor het provinciaal inpassingsplan (de ruimtelijke procedure die het windpark mogelijk moet maken) wordt in oktober of november aan de Staten voorgelegd. Erik Annaert: ,,Er wordt steeds gezegd: als het windpark niet doorgaat dan dreigen er allerlei financiĆ«le schadeclaims. Die risico’s moeten helder zijn op het moment dat wij hier een besluit over nemen. Die helderheid krijgen we, dat is toegezegd.’’
    Als enige plan voor windmolens in Noord-Holland valt Westfrisia onder een overgangsregeling uit december 2012. Daardoor is de regel dat minimaal 600 meter tussen de dichtstbijzijnde woningen en de molens moet zitten, bij dit plan niet van toepassing. De minimale afstand is volgens de overgangsregeling vier maal de ashoogte van de molens.
    De overgangsregeling kwam er ook al uit vrees voor schadeclaims. Gedeputeerde Staten vreesden dat het coalitieakkoord (met het nul-windmolensbeleid) kon leiden tot planschade van de initiatiefnemers van windmolenparken die hun aanvragen al eerder hadden ingediend.

NHD