'Omwonenden moeten beslissen over komst windmolens in Wijchen'

• woensdag 16 september 2015
  • WIJCHEN - De Werkgroep Windenergie Wijchen wil dat de gemeente niet meewerkt aan de bouw van windturbines, tenzij álle omwonenden in een kilometer omtrek daarmee akkoord gaan. Dat betekent dat er, zonder medewerking van de buren, binnen de gemeente vrijwel nergens molens kunnen komen.
    De voorgestelde cirkel van 1.000 meter rond een woning gaat nog verder dan een voorstel dat de groep, vooral bestaand uit leden van de Wijchense leefbaarheidsgroepen, in januari al deed. Dat ging toen uit van een straal van 1.000 meter rond dorpskernen, en van maar 400 meter rond individuele woningen.
    Kritiek
    Na kritiek vanuit buurtschappen en van bewoners van het buitengebied, besloot de Werkgroep dat die ongelijke behandeling niet juist is. De Werkgroep stelt, in opdracht van de Wijchense gemeenteraad, voorwaarden op waaraan locaties en ontwikkelaars van windmolens moeten voldoen om van de gemeente groen licht te krijgen.

DE GELDERLANDER