Den Helder meer geld kwijt aan wethouders nieuwe coalitie

• woensdag 30 september 2015
  • Categorie:
  • DEN HELDER - De nieuwe wethoudersploeg van Stadspartij, VVD, D66, CDA en PvdA kost Den Helder meer geld. In de gemeentebegroting is rekening gehouden met 4,5 fte, maar de nieuwe regeerploeg telt zes wethouders met in totaal 5 fte.

Door Delano Weltevreden - 30-9-2015,

E
    en voltijdwethouder verdient in Den Helder €6.529,63 per maand. De gemeenteraad moet in de begroting (vanaf 2016) geld zien te vinden voor die extra uitgaven, een kleine 40.000 euro per jaar. Wachtgeld, dat dus ook hoger uitvalt, is nog niet meegerekend.
    Pieter Kos en Jacqueline van Dongen (Stadspartij, 6 zetels) en Edwin Krijns (CDA, 4 zetels) hebben elk een voltijdbaan (1fte). Bob Haitsma (VVD, 4 zetels) staat voor 0,8 fte op de loonlijnst, Lolke Kuipers (D66, 4 zetels) voor 0,7 en Trees van der Paard (PvdA, 2 zetels) voor 0,5. Haitsma gaat in het nieuwe college de portefeuille financiƫn beheren.

Eisen

Hij smeedde namens VVD mede de nieuwe coalitie. Was het gezien de miljoenenbezuinigingen die Den Helder te wachten staan niet slimmer geweest om de wethouderssalarissen binnen de perken te houden? ,,Dat zou mooi zijn geweest’’, zegt Haitsma.
    ,,Maar dat behoorde niet tot de mogelijkheden. CDA en Stadspartij hebben hun eisen op tafel gelegd en de verdeling die er nu ligt is het resultaat van de onderhandelingen. Wij verkeerden niet in een positie om af te dwingen dat zij met minder genoegen zouden nemen. Wij hebben als VVD onze verantwoordelijkheid genomen door akkoord te gaan met een aanstelling van 0,8 fte.’’
    Volgens Edwin Krijns (CDA) heeft de fte-verdeling alles te maken met de lading werk die zijn portefeuille met zich meebrengt. ,,Het afgelopen jaar is een heleboel werk blijven liggen. De ene na de andere raads- en commissievergadering werd afgelast. We hebben gekeken naar de portefeuilles en wat er moest gebeuren. Wat werkgelegenheid betreft moet een flinke inhaalslag worden gemaakt. Dat red je niet met een deeltijdbaan.’’

Minder geld

Peter Reenders van de Stadspartij: ,,Wij hebben als Stadspartij gezegd: ’we hebben twee voltijdwethouders en dat blijven ze’. Het kan niet zo zijn dat ze hetzelfde werk mogen doen voor minder geld. Iedereen roept er schande van als bedrijven mensen ontslaan en hen weer in dienst nemen voor een lager salaris. Maar bij de gemeente Den Helder zou het wel mogen? Pieter Kos gaat sociaal domein doen, de portefeuille die Odd Wagner nu heeft. Als je zegt dat Kos het voor minder geld had moeten doen, zeg je in feite dat Odd Wagner meer dan een jaar uit zijn neus heeft zitten eten en veel te veel verdiend heeft. En dat is natuurlijk niet zo.’’