Gemeente sluit jaar af met plusje

• vrijdag 29 mei 2015
  • Hollands Kroon - Anna Paulowna - De gemeente Hollands Kroon heeft het jaar 2014 financieel met een minimaal plusje af weten te sluiten. Nadat alle plussen en minnen zijn weggestreept, houdt de gemeente een bedrag van 15.630 euro over om in de algemene reserve te stoppen.'FinanciĆ«n Hollands Kroon op orde'

Mike Deutekom

Op een begroting van ruim tachtig miljoen euro is dat niet veel.

Toch is de gemeenteraad tevreden. Gisteravond werd de jaarrekening over 2014 dan ook zonder problemen door de raad vastgesteld. Wel zijn er bij verschillende fracties nog zorgen over de lage stand valtde algemene reserve, maar vrijwel unaniem zijn de fracties tevreden over de financiƫn van Hollands Kroon. De zware bezuinigingen van de afgelopen jaren hebben het huishoudboekje van de gemeente op orde gehouden, zo stellen onder meer CDA en VVD. Alleen al in 204 werd er 8,4 miljoen bezuinigd. En ook dit jaar en de komende jaren zijn bezuinigingen ingepland.

Brandweer

Hollands Kroon had over 2014 nog iets meer over kunnen houden, als het niet met enkele tegenvallers was geconfronteerd.

Van het positieve resultaat van bijna 467.000 euro bleef slechts die vijftien mille over omdat onder meer de overheveling van de brandweer naar de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord flink duurder uitviel dan begroot. Ook voor het project Waddenpoort Den Oever, de inventarisatie van kunst, knelpunten in de openbare ruimte, het wandelroute-netwerk en de omgevingsvisie moest de gemeente (meer) geld neer tellen.

De gemeenteraad had in december ar groen licht gegeven voor deze budgetoverhevelingen.

_______________________________________

Reserves

De gemeente Hollands Kroon heeft veel geld op
    de bankrekening: bijna 9 miljoen euro. Toch
    maakt de gemeenteraad zich zorgen over de
    algemene reserve, het 'stroppenpotje' van de
    gemeente. Want van die 9 miljoen is het
    grootste gedeelte al ergens voor gereserveerd.
    Slechts zo'n 2,5 miljoen heeft Hollands Kroon
    achter de hand 'voor het geval dat'. Dat is op
    een begroting van ruim tachtig miljoen niet
    veel, stelt de raad.