Kerk wil door met windmolen

• vrijdag 10 april 2015
  •  WESTWOUD - De protestantse gemeente van Westwoud is niet van plan de stekker uit het windmolenpark Westfrisia te trekken. De diaconie van de kerk is als landeigenaar betrokken bij het plan, waar inwoners van Westwoud en Zwaagdijk-Oost fel op tegen zijn.

Door Connie Vertegaal - 10-4-2015

Omwonenden van het windmolenpark hebben deze week een klemmend beroep gedaan op het kerkbestuur om zich terug te trekken uit het plan. Ze overhandigden een petitie die door 97 procent van de omwonenden was ondertekend. Maar het was vergeefs. ,,Het was een afknapper’’, zegt Westwouder André Karsten van de Stuurgroep Tegenwind over het gesprek dat hij met een aantal omwonenden had met kerkeraadslid Patrick de Vries en Erik Lingeman, adviseur van de kerk.

De kerk heeft in 2010 al een contract getekend over de plaatsing van de molen met initiatiefnemer Jan Pronk van Westfrisia. Het windpark ketste aanvankelijk af, maar is nu ineens weer brandend actueel. Aan de noordkant van de Westfrisiaweg bij Zwaagdijk-Oost komen in totaal vijf megaturbines met een as-hoogte van maximaal 120 meter.

De omwonenden zijn er ziek van, vrezen slagschaduw, geluidoverlast en waardevermindering van hun woning. Karsten: ,,Je kunt je huis niet verplaatsen.’’

Landeigenaren krijgen een forse financiële vergoeding voor hun medewerking. Duizelingwekkende bedragen worden genoemd. Karsten: ,,Ik heb gehoord dat het bij dit park om tussen de 40.000 en 50.000 euro per jaar gaat.’’ Maar de betrokkenen doen geen mededelingen over de financiële kant van de zaak. De kerk zegt het contract niet te kunnen openbreken. ,,Als we dat al zouden willen, gaat ons dat enorm veel geld kosten’’, zegt Erik Lingeman.

De diaconie gebruikt het geld voor de armenzorg, dichtbij en ver weg. ,,Niemand van ons wordt hier rijk van’’, zegt Patrick de Vries van de kerkeraad.

De kerk zit wel in de maag met het protest van de inwoners. ,,Wij staan midden in de samenleving en dit is natuurlijk niet leuk. We zouden liever zien dat mensen vinden dat we goed bezig zijn voor het milieu’’, zegt De Vries.

NHD

De kerk. Eeuwen hebben ze de bevolking uitgemolken en daardoor heel veel bezittingen vergaard. Nu nog de inwoners tegenwerken terwijl er qua cijfers bekeken 97% van de omwonenden geen zwaar gesubsidieerde windmolens wil.

Ze gebruiken het geld voor de armenzorg, dichtbij en ver weg.

Vooral ver weg, kunnen we het niet controleren.

Ben in deze bende opgegroeid, vertel mij niks.

Huichelarij van de bovenste plank.

Ik raad iedereen aan om zijn geld bij deze kerk terug te vragen over de afgelopen honderd jaar dan zullen we eens zien hoeveel er is betaald door de (rijke) boeren.

Het is nog steeds hetzelfde.

jan druif zei

Amsterdam, dinsdag 25 januari 2019.
    Andree, succes met je actie, en sterkte !
    Het is van de gekke dat het landschap vervuild wordt door een project dat zo weinig energie, naar verhouding, opbrengt, dat het verwaarloosbaar klein is. Enkelen, de verkopers van het recht om die vermaledijde monsters daar neer te zetten, varen er wel bij, onder de boodschap, geld voor de armen. Let op je zaak dichtbij huis, kom op voor de schoonheid van je land, gooi het wezen van Westfriesland niet te grabbel.
    Er is genoeg energie uit water te halen, verrijk je niet ten koste van de gemeenschap !
    jan druif, bewoner van hauwert, destijds.