Hollands Kroon wil bij schrappen regels zelfs wetenschap inschakelen

• maandag 20 april 2015
  • Categorie: , ,
  • HOLLANDS KROON - Wanneer Hollands Kroon als eerste gemeente in Nederland flink het mes zet in het woud aan regels, en vanaf 1 juni tachtig procent van haar Algemene plaatselijke verordening (Apv) schrapt, laat zij haar inwoners beslist niet in de steek.

Door Martijn Gijsbertsen - 20-4-2015

Gevolgen van inperken Apv op de voet gevolgd
    Z
    o beloven burgemeester en wethouders, die via contact met onder anderen buitengewone opsporingsambtenaren, kernbeheerders, wijkteams, buurtbemiddelaars, politie en woningbouwverenigingen een stevige vinger aan de pols willen houden.

Universiteit

Het college is bovendien van plan wetenschappers van de Radboud Universiteit in Nijmegen in te schakelen om onderzoek te doen naar de gevolgen van de bijzondere stap.
    Ook zouden zij het proces in de praktijk nauwlettend in de gaten moeten houden.
    Zo staat in het voorstel dat donderdagavond in de gemeenteraad aan de orde komt. En waarover, zoals het er nu serieus op lijkt, na maanden voorbereiding nu definitief een knoop wordt doorgehakt.

Wildplassen

Eerder is door raadsleden de vrees geuit dat met het wegstrepen van regels over - onder meer het uitlaten van honden, geluidsoverlast en wildplassen - de meest brutale mensen het in Hollands Kroon voor het zeggen krijgen.
    Door tijdens de proefperiode van twee jaar bewoners de vrijheid en verantwoordelijkheid te geven zaken zelf op te lossen en dat van alle kanten te volgen, verwacht Hollands Kroon de kans op incidenten flink in te dammen.
    Burgemeester en wethouders willen ervoor waken dat de gemeente een roekeloze sprong in het diepe maakt.

Campagne

Daarom worden inwoners er binnenkort via een speciale campagne langs verschillende kanalen op gewezen dat met elkaar in gesprek gaan over overlast beter is dan wijzen op regels, die als betuttelend worden ervaren en soms lastig blijken te handhaven.
     NHD

P.Dekker zei

Als de(gesubsidieerde) wetenschap moet gaan bepalen of iets wel of niet legitiem is dan kan de gewone burger helemaal wel opdoeken. Er wordt al tientrallen jaren niet gehandhaafd in HK(AP), niet door de gemeente maar ook niet door de politie. De burger is zo langzamerhand rechteloos geworden, behalve als het op betalen aankomt want dan zijn politie en gemeente er als de kippen bij om het geld binnen te harken, goedschiks of kwaadschiks, betalen zal je maar daar staat niets meer tegenover.