Eigen BV voor Windpark Koegras

• dinsdag 24 maart 2015
  • JULIANADORP - De Helderse windmolencoöperatie De Eendragt hoopt dit voorjaar de besloten vennootschap Windpark Koegras op te richten. Met deze BV wil zij zes megaturbines bouwen tussen bedrijventerrein Kooypunt en zorgcentrum ’s Heeren Loo.

Door Ed Dekker - 24-3-2015

Coöperatie De Eendragt houdt azende energiemaatschappijen buiten de deur
    D
    e Helderse vereniging stapt naar de notaris voor de officiële oprichting zodra Defensie de windmolens toestaat. Krijn Harte van De Eendragt verwacht uiterlijk in mei toestemming.
    De beoogde hoogte van de turbines is maximaal 150 meter (tot topje hoogste wiek). Voor de burgerluchtvaart is deze hoogte geen probleem, aldus de ILT Luchtvaart (Inspectie Leefomgeving en Transport). In Den Helder is 95 procent van de vliegbewegingen burgerluchtvaart.

Overleg

Het klinkt als flauwekul. ,,De zes molens van het toekomstige Windpark Koegras kunnen groen worden geschilderd. Geen probleem als omwonenden een natuurlijke kleur willen.’’ Krijn Harte is bloedserieus. De coöperatie wil ver gaan om de megaturbines te laten draaien. ,,Voor dit project is veel overleg en samenwerking nodig.’’
    Het nieuws over een windpark leverde heftige reacties op. Het economisch belang van Julianadorp als toeristische bestemming loopt gevaar, stelde VVD-raadslid Kees Visser. ,,Onzin’’, zegt Harte. ,,In Duitsland staan veel meer turbines, onze buren zijn stukken verder met windenergie. Koegras is een van de beste windplekken in Nederland. Als hier niets gebeurt, denken Duitsers dat er iets mis is.’’

Grondeigenaren

’Onfatsoenlijk’ noemde de voorzitter van de landelijke Vereniging Omwonenden Windturbines de aanpak van De Eendragt. Harte: ,,Het is niet waar dat niemand van niks wist. Met drie van de vijf betrokken grondeigenaren hebben we al gesproken. Wij wilden pas naar buiten treden bij meer zekerheid. De provincie praat nog met Defensie over een ontheffing. Officieel zijn in een militaire luchtvaartzone bouwwerken hoger dan 46 meter niet toegestaan. De kans op toestemming is volgens ons heel groot. De laagvliegende Lynx-helikopters zijn niet meer op De Kooy gestationeerd. En Defensie heeft zelf in de zone drie molens van elk 78 meter staan, op de Nieuwe Haven.’’
    De Eendragt wil het park ontwikkelen en exploiteren samen met particulieren en ondernemers. Harte: ,,Wij houden de regie. Dertig procent van de opbrengst gaat naar ons. Daarvan profiteren onze 140 leden.’’

Compensatie

,,Als ideële organisatie is het ons niet te doen om winst. Daardoor kunnen wij grondeigenaren een hogere vergoeding betalen en omwonenden beter compenseren. Zo kunnen wij energiemaatschappijen die op windmolenlocaties azen, buiten de deur houden.’’
    Zes turbines van samen 18 megawatt leveren volgens Harte jaarlijks 4 miljoen euro op. ,,Na alle lasten blijft bijna een miljoen over. Niet alleen financieel is windenergie aantrekkelijk. Bij duurzame opwekking is de energieopbrengst nergens anders zo groot. Zonnepanelen? Voor hetzelfde resultaat heb je onafzienbare oppervlaktes nodig.’’
    De huisbankier van De Eendragt, de Triodosbank te Zeist, wil zeker 95% van de benodigde investering - 28 miljoen  euro - financieren.

NHD