Eenzesde op kieslijst waterschap uit Noordkop

• dinsdag 24 februari 2015
  • NOORDKOP - Van de bijna driehonderd kandidaten voor de Waterschapsverkiezingen (18 maart), komt ruim een zesde van hen uit de Kop van Noord-Holland. Zo blijkt uit de definitieve kieslijsten van de twaalf partijen die een gooi doen naar 23 posities in het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.

Door Martijn Gijsbertsen - 24-2-2015

Hollands Kroon is met 24 van de 57 kandidaten hofleverancier uit de Noordkop. Schagen volgt met 22. Den Helder levert zeven mededingers, Texel vier.

Opvallend is dat zich onder de kanshebbers op een plek in het zogeheten college van hoofdingelanden diverse (voormalig) raadsleden, (ex-)wethouders, een oud-burgemeester en zelfs Statenleden bevinden.

Zo staat Gerrit Westerink, de vroegere burgervader van Schagen, op de PvdA-lijst. Doen de Zijper en Texelse ex-wethouders Pier Marees (VVD) en Edo Kooiman (Algemene Waterschapspartij) mee. En staan bijvoorbeeld Willem Burggraaff (CDA) en Jan Roelofsen (Groen, Water & Land) uit Den Helder op de kieslijsten.

Kansrijk

Zeven Noordkoppers staan op kansrijke posities om daadwerkelijk in het waterschapsbestuur gekozen te worden. Dat zijn de lijsttrekkers Marjan Leijen (PvdA) uit Warmenhuizen, Siem van Balen Blanken (VVD) uit Anna Paulowna en Ruud Maarschall (Water Natuurlijk) uit Petten. Plus Texelaar Arie Lap (Groen, Water & Land, was CDA), Fijko van der Laan (PvdA) uit Anna Paulowna, Zijdewinder Wim Droog (Koninklijke Schuttevaer), VVD’er Marees uit Oudesluis.

NHD