Staten willen namen van investeerders in Pallas

• dinsdag 16 december 2014
  • Categorie: , ,
  • HAARLEM - Provinciale Staten van Noord-Holland (PS) willen pas weer geld beschikbaar vrijgeven voor de nieuwe onderzoeksreactor Pallas in Petten als duidelijk is welke private partijen bereid zijn te investeren in de opvolger van de huidige hoge flux reactor.

Door Roel van Leeuwen - 16-12-2014

Pallas kost 600 miljoen euro

Het Rijk en de provincie Noord-Holland hebben enkele jaren geleden toegezegd ieder veertig miljoen euro beschikbaar te stellen als bijdrage in het vergunnings- en ontwerptraject voor de nieuwe reactor. Voorwaarde was dat private partijen uiteindelijk de reactor zullen financieren en de overheden terugbetalen.

Ondertussen groeit bij Statenleden de vrees dat er geen private investeerders bereid zullen zijn om het megaproject – de totale kosten worden geschat op 600 miljoen euro – te financieren.

PS hebben bedongen dat de 40 miljoen euro gefaseerd wordt vrijgegeven aan de Stichting Voorbereiding Pallas.

Onlangs is een eerste tranche van 8,5 miljoen euro overgemaakt aan de stichting. Voordat de Staten akkoord gaan met een tweede tranche moet er meer duidelijk zijn over welke private partijen daadwerkelijk geïnteresseerd zijn.

Deze week werd tijdens de Statenvergadering een motie van PvdA en D66 aangenomen met die strekking.

Overgehaald

Het Rijk heeft het Pallas-project voorgedragen bij het Europese Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI), dat wordt beheerd door de Europese Investeringsbank (EIB), voor een investering van 200 miljoen. Met een dergelijke investeerder zouden andere, private, investeerders kunnen worden overgehaald om er geld in te steken.

Pallas-woordvoerster Jorinde Schrijver stelt dat voor fase 1 – het verkrijgen van het Pallas-ontwerp, de noodzakelijke vergunning en de financiering voor de bouw en exploitatie – vijf jaar is afgesproken. ,,En die tijd hebben we ook nodig.’’ Volgens haar zijn de eerste aftastende gesprekken met financiers wel al gevoerd. ,,Daarbij moet je onder andere denken aan banken, maar ook de EIB hadden wij al in het vizier.’’

De stichting is deze maand gestart met de voorselectie van internationaal ingenieursbureau dat gaat helpen bij de selectie en het aansturen van een toekomstige internationale ontwerper van de nieuwe reactor.

NHD