Windmolens bedreigen coalitie

• maandag 13 oktober 2014
  • Categorie: , ,
  • FrieslandGedeputeerde staten komen op 28 oktober met een standpunt over alle windmolenplannen.

9 oktober, 2014 -
    De FNP in provinciale staten kiest voor de nul-optie als het gaat om nieuwe windmolenparken op het Friese land. Die koers betekent mogelijk het einde van de zittende coalitie van CDA, PvdA en FNP, want de twee andere partijern zijn wel van plan ruimte te bieden aan nieuwe windmolenparken.
    Eerder deze week kregen zeven plannen voor windparken op het land een positief advies van de commissie-Winsemius. Maar ook over die plannen is de FNP erg kritisch. Zaterdag mogen de leden zich nog uitspreken over windmolens op een extra ledenvergadering.
    De FNP heeft grote moeite met nieuwe windmolens, omdat er nu gesproken wordt over nieuwe parken buiten de drie zogenoemde zoekgebieden die in het coalitie-akkoord staan. Gedeputeerde staten komen op 28 oktober met een standpunt over alle windmolenplannen. Provinciale staten zullen in december een besluit nemen.
    De provincie Fryslân moet volgens een afspraak met het Rijk voor het jaar 2020 meer dan 500 Megawatt aan windcapaciteit realiseren.