College Hollands Kroon wil fors schrappen in plaatselijke regels

• maandag 13 oktober 2014
  • HOLLANDS KROON - Geen boetes meer voor wildplassen, bedelen of het niet opruimen van de poep van je hond.

Door Mike Deutekom - 13-10-2014

Het college van Hollands Kroon gaat er vanuit dat er geen dreiging met boetes meer nodig is om baasjes het op te laten ruimen.

Als de gemeenteraad ermee instemt, gaan een heleboel plaatselijke regels in de gemeente Hollands Kroon verdwijnen.

Het college van burgemeester en wethouders stelt namelijk voor om circa tachtig procent van de bepalingen in de algemene plaatselijke verordening (APV) te schrappen. Het college wil maximaal de ruimte geven aan de verantwoordelijkheid van de inwoners zelf om de boel te regelen in de openbare ruimte van de gemeente. Alleen waar mogelijk de veiligheid in het geding komt, heeft het college regels in stand gehouden. Dan gaat het bijvoorbeeld over een samenscholingsverbod, dat nodig is om op te kunnen treden bij (ernstige) verstoringen van de openbare orde. Verder blijft het bijvoorbeeld noodzakelijk om voor evenementen waar meer dan honderd mensen op af komen, een vergunning aan te vragen.

Maar minstens zo interessant zijn de zaken die wel worden geschrapt in de nieuwe APV. Zo is het straks niet langer verboden om in het bos te roken, is het verbod geschrapt om ’voor het publiek toegankelijke ijsvlakten te beschadigen of te verontreinigen’ en staat er niets meer in de APV over aanplakken van posters en dergelijke. Verder zijn de bepalingen voor het plaatsen van fietsen, wildplassen, het hangen in portieken of het bespieden van mensen met een verrekijker geschrapt. Ook bedelen kan niet meer via de verordening worden tegengegaan, net als het gebruiken van softdrugs in het openbaar. Ook de regels voor het uitlaten van honden gaan verdwijnen als de raad met het voorstel instemt.

Voor B en W is het een ’alles of niets’-deal. Of de gemeenteraad gaat akkoord met de nieuwe, ’compacte’ APV, of alles blijft bij het oude. ,,Het college wil alle ruimte geven aan de samenleving. Wij willen laten zien dat we geloven in onze burgers, dat wij denken dat ze hun verantwoordelijkheid nemen’’, zegt burgemeester Jaap Nawijn. Het college vraagt de raad de durf te hebben om los te laten en minder te sturen. ,,Zelf wilde ik graag gedurende twee jaar monitoren hoe het gaat en dan evalueren, maar de raad wil eerst een inspraakavond houden. Het gaat nu een combinatie worden denk ik’’, zegt Nawijn.

NHD