Boeren Flevoland willen windturbines vervangen voor hogere subsidie

• zaterdag 18 oktober 2014
  • 17 oktober, 2014 - Door de subsidie kunnen de opbrengsten verviervoudigen.

Door het vervangen van bestaande windturbines met een machine van dezelfde capaciteit kunnen boeren in Flevoland veel geld verdienen. Door de subsidie die verkregen wordt bij de productie van windenergie kunnen opbrengsten voor boeren verviervoudigen.

De oude maar nog goed werkende turbine wordt dan verkocht.

Dit is slecht nieuws voor wethouder Hans Engelvaart van Dronten. Het plan van de Federatie Windverenigingen Flevoland (FWF) om meer megawatts met minder windmolens in de provincie te plaatsen komt hiermee in gevaar.

Bewoners, grondeigenaren en turbine-eigenaren zijn hierbij betrokken. Maar het werkt alleen als er genoeg draagvlak is.

"Over een week of drie weten we of dit kunnen tegenhouden", zegt Engelvaart. De gemeenten en provincie gaan dan met elkaar om de tafel zitten om te zoeken naar een oplossing, bijvoorbeeld het schrappen van de subsidie. "En als we dat niet kunnen, moeten we wat anders gaan bedenken. Daar loop ik nog niet op vooruit, maar natuurlijk vinden we die wel".

De Stentor