Geen windmolenklachten in Milieuplan Provincie

• woensdag 17 september 2014
  • Categorie: , , , ,
  • SCHAGEN - 17 september 2014 - RUD Regionale uitvoeringsdienst waar u terecht kan?? met klachten over windturbines.

Door Saskia Besseling,
    Dichtbijmeeschrijver ,

Met een windboer aan het hoofd, met nieuw milieuplan waar het handig is uitgelaten. Zo gaat dat niet! In het grote plan van generaal Henk Kamp om Noord-Holland met windindustrie op te zadelen past een slimme strategie; Door de IPO afspraak laat Kamp het College van Gedeputeerden geloven dat het hun eigen afspraak is, de eerste coalitiebelofte te breken, nl geen windturbines erbij.

Met de oprichting van RUD met een windboer aan het hoofd wordt het grote plan dichtgetimmerd.. Dat nú de tweede belofte gebroken wordt, nl. dat de overlast niet mag toenemen, is een klap in het gezicht van alle gedupeerden.

Ik ben een tegenstander van windenergie en trek ik aan de bel omdat dit milieubeleidsplan windmolen klachten uitsluit. Waarom komt gedeputeerde Talsma zijn belofte aan ons, vele welbekende actiegroepen, niet na?

Op 24 maart, in Schagen, doet gedeputeerde Talsma de belofte dat windenergie opgenomen wordt in het nieuwe milieubeleidsplan. Hij legt ons uit dat we geheel op onze wenken bediend worden omdat de windmolenklachten naar RUD in Hoorn kunnen. Het leek ons al ongeloofwaardig hoor, een plek voor klachten, een milieuplan voor onze klachten.

Even ten overvloede: er wordt honderden keren geklaagd over overlast. Zowel gedeputeerde Talsma als Bond waren best teleurgesteld in ons gebrek aan vertrouwen.

Maar het ontmoedigingsbeleid voor klachten gaat door: Sigge van der Veek, commissaris van de Windunie en turbine-eigenaar, wordt hoofd milieudienst gemaakt deze zomer; weer als onderdeel van het grotere plan. Zal hij een signaalfunctie vervullen door de klachten aan minister Kamp door te geven? Den Haag zegt: wij horen niks over klachten. Nee, dat is een belangrijke taak van een milieudienst. Deze maand wordt Sigge van der Veeks handboek gepresenteerd aan de Provinciale Staten, het milieubeleidsplan, met niks over windturbines. Onderdeel van het grotere plan. Niks te lezen over schade aan de gezondheid, geluidsoverlast, lichtoverlast, Overlast. Terwijl ons een enorme schaalvergroting te wachten staat.

Drie keer niks, géén uitvoering van uw coalitieakkoord, géén betrouwbare milieudienst en géén milieuplan over windmolenklachten.

Ik roep de Staten op om een nieuw ontwerp te vragen. Eén die recht doet aan de grootste milieuramp die onze mooie provincie te wachten staat.

Dichtbij.nl

Nederland is politiek gezien een grote smerige bende geworden en het is inmiddels zo erg geworden dat de meeste mensen er geen voorstelling meer van hebben hoe erg het is. Van hoog tot laag, op een enkeling na, zijn het onbetrouwbare sujetten.
    Het begint bij Rutte en het eindigt bij Sigge van der Veek .