LADA valt door de mand

• dinsdag 27 mei 2014
  • Wie gestemd heeft op LADA om af te rekenen met de machtspolitiek van VVD en CDA moet zich nu zeer bedrogen voelen.

Column

Eugeen Hoekstra Column
    LADA, de partij van verzettelijke onverschrokkenheid, geboren uit verontwaardiging tegen de verkwanseling van het Niedorpse door de politieke kaste die de gemeentelijke herindeling aangreep om haar machtspositie te versterken, juist deze partij zwicht voor het machtsdenken en de grijze muizenpolitiek van CDA en VVD. LADA is door de mand gevallen.
    Wie gestemd heeft op LADA om af te rekenen met de machtspolitiek van VVD en CDA moet zich nu zeer bedrogen voelen. Die kiezers hebben hun buik vol over hoe deze partijen zijn omgegaan met het Trafo-dossier. Nu lijkt het erop dat LADA het dossier laat rusten. In het coalitieprogramma wordt geen woord gewijd aan dit dossier.
    In haar nieuwsbrief van januari kondigde LADA aan tot het uiterste te gaan om de belangen van burgers te verdedigen ten aanzien van het trafostation. Ze heeft niet het gevoel  dat hiervan sprake is en betreurt zeer dat met haar Niedorper motie niets is gedaan. Nu LADA kan toetreden tot het bestuur van de gemeente ligt hier de kans om je eigen motie tot uitvoering te brengen. Ze had dit moeten uitonderhandelen met de andere partijen. Anders ben je geen knip voor de neus waard. Daarbij komt dat de strijd nog niet is gestreden.
    Kijk naar de 800 zienswijzen die tegen de omgevingsvergunning voor de trafo ingediend. Het is ronduit bizar te noemen dat geen van die zienswijzen het heeft gehaald bij het vorige college. Hier is sprake van een staaltje machtspolitiek. LADA had ten minste  voor elkaar moeten krijgen bij de onderhandelingen dat deze bezwaarschriften nog een keer worden beoordeeld. Daarmee geeft ze een duidelijk signaal af naar de kiezers die vanwege dit dossier op LADA hebben gestemd. Het maakt LADA onwaarachtig als zij in de rechtszaal tegenover de Werkgroep Houd de Dorpen Groen komt te staan.
    LADA kan uitleggen dat het onbenoemd laten van de trafo in het coalitieprogramma de partij de vrijheid geeft om zich blijvend met dit dossier te bemoeien. Maar met de VVD en CDA aan boord zal daar weinig van terecht komen.
    LADA zegt de partij te zijn van de burgerparticipatie, moet speerpunt van beleid zijn, onze wethouder moet iemand zijn die goed kan communiceren met de inwoners van de gemeente, klinkt het. Maar wie het coalitieprogramma erop naleest begint te geeuwen van verveling alsof we nog in de jaren negentig leven: dialoog, dorpsraden, partnerschap en wijkteams alsof de geflopte sociale vernieuwing van toentertijd is teruggekeerd. Waar is het referendum gebleven en het burgerzelfbestuur? LADA is net zo salonfähig geworden als de bestuurlijke elite.
    LADA heeft gekozen voor het getal van de macht. Samen met de Seniorenpartij, CDA en VVD vormen zij een coalitie van 21 zetels. Daarmee nemen ze een voorbeeld aan Schagen waar de oppositie ook het nakijken heeft. Dit machtsdenken frustreert de democratie waar LADA altijd een broertje dood aan had, maar nu er zelf voor kiest. LADA had ook kunnen kiezen voor samenwerking met PvdA (3 zetels) en D’66 (2 zetels). Voldoende voor een meerderheid in de raad maar niet zo groot dat de oppositie niets heeft in te brengen.
    Heeft het nog zin om naar de stembus te gaan? LADA heeft laten zien van niet. Je brengt je stem uit op LADA en je krijgt de VVD en CDA ervoor terug. Net die partijen waarop je absoluut niet wilde stemmen. Nederland is coalitieland. Soms ontkom je er niet aan, maar LADA had een andere keuze kunnen maken, maar koos voor het machtsdenken.
    Eugeen Hoekstra

P.v.d.Munnik zei

Het is jammer dat Lada zo snel door de mand valt. Er komt helemaal niets terecht van het beloofde open en eerlijke beleid, maar daar is bij verreweg het grootste deel van de politieke partijen geen sprake van, van alles beloven en vervolgens de kluit belazeren, met aartsleugenaar Premier Rutte als sprekend voorbeeld.
    Over een paar jaar is er van Lada niets meer over, maar waarop dan nog stemmen?
    Weer een nieuwe partij met bedriegers?
    De meeste mensen zullen inmiddels het stadium hebben bereikt dat stemmen geen zin meer heeft.

De enige juiste keuze is niet meer stemmen. Dan alleen wordt duidelijk dat je het vertrouwen in het politieke systeem opzegt. Helaas is de massa nog niet verder dan koeien, die lopen als er wat mooie verhaaltjes verteld worden door politici achter de staart van de koe aan om te gaan stemmen. Alleen als je massaal niet meer stemt kan Nederland vooruit, nu is het failliet bijna niet meer te stoppen. Allemaal leven in slavernij, wat een vooruitgang....