Inwoners: Nog weinig profijt fusiegemeente

• zaterdag 31 mei 2014
  •  Schagen - Enquête onder bevolking 'groot' Schagen

Rick Mulder

De fusie van de oude gemeenten Schagen, Harenkarspel en Zijpe, anderhalf jaar geleden, ervaart een groot aantal inwoners als negatief. De afstand tot het gemeentebestuur is groter geworden en het vertrouwen in burgemeester en wethouders afgenomen. Dat blijkt uit een enquête van deze krant.

Van de 382 respondenten, van wie iets meer dan de helft uit Zijpe, ziet 65 procent vooral nadelen, met name vanwege de hogere belastingen. „Dat snap ik. Veel inwoners hebben de (geplande) bezuinigingen nog op hun netvlies staan, maar die zijn niet door de fusie ontstaan", aldus burgemeester Marjan van Kampen. Inwoners uit de vóormalige gemeente Zijpe hebben met 142 respondenten de enquête het meest in-gewild. De minste respons kwam uit Harenkarspel.

Betrokken

Inwoners uit beide gemeenten merken dat de afstand tot het gemeentebestuur na de fusie is gegroeid. Ze voelen zich nu minder bij de gemeente betrokken en hebben minder contact met de raadsleden en wethouders. „Ik vind dat het in de praktijk meevalt. Raadsleden en wethouders komen net zo vaak als voor de fusie de kernen in of verschijnen in de lokale media. Wanneer je als inwoner die media niet volgt dan merk je dat ook niet", stelt Van Kampen. Met bewonersavonden, bezoek aan de kernen en gesprekken met bewoners proberen bestuurders de afstand tussen hen en de inwoners zo klein mogelijk te houden en het vertrouwen van de burgers terug te winnen.

Van een betere dienstverlening van de gemeente Schagen merken de ondervraagden nog weinig, terwijl dit wel steeds als één van de voordelen van een gemeentelijke herindeling werd genoemd. Bij vragen of klachten wordt veertig procent van de inwoners nog net zo snel geholpen als voor de fusie. Ook bij het aanvragen van documenten merkt 62 procent geen verandering.

Sneller

„We zijn op dit moment volop bezig om dat te verbeteren. De baliemedewerkers leren meer in gesprek te gaan met de burgers en dat levert een betere en snellere dienstverlening op", vertelt Van Kampen. De meeste Schagenaars, 79 procent, noemen het positief dat de voorzieningen wel in stand zijn gebleven. De overheid geeft gefuseerde gemeenten tot twee jaar na de officiële fusie de tijd om optimaal te presteren. Van Kampen vindt dat Schagen binnen anderhalf jaar na de fusie de zaken al aardig op de rit heeft . „Al kan alles nog beter en dan met name de dienstverlening."

Het profijt zal ook nooit komen, wel de hogere kosten.
    Dat kunnen we met een gerust hart aan de politiek en het ambtenarenapparaat overlaten.
    De politiek zorgt voor de ellende en de ambtenarij knapt het verder wel op.
    Natuurlijk is daar wel een prijskaartje aan verbonden, maar dat is niet erg want dat betalen de inwoners van de gemeente wel.