Provincies verzetten zich fel tegen fusie

• woensdag 23 april 2014
  •  Den Haag - Remkes benadrukte dat de deur nog steeds niet helemaal gesloten is.

Roel van Leeuwen nvan.leeuwen@hdcmedia.n1

Als het kabinet het plan voor de Noordvleugelprovincie niet alsnog drastisch aanpast, zullen de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland zich er met hand en tand tegen verzetten.

Waarschijnlijk neemt het kabinet vrijdag een besluit over het wetsvoorstel voor de 'superprovincie, maar tijdens een persconferentie in Den Haag gaven de drie commissarissen van de Koning eendrachtig het duidelijke signaal af dat het kabinet onvoldoende tegemoet is gekomen aan de eisen van de provinciebesturen.

Volgens Johan Remkes, commissaris van de Koning van Noord-Holland, houdt het kabinetsplan weinig meer in dan het uitgummen van provinciegrenzen. „Er is nog geen begin van een visie op de inrichting van het binnenlands bestuur. Het is een dogma zonder idee."

Het had volgens de drie commissarissen voor de hand gelegen om een aantal Rijkstaken over te hevelen naar de provincie nieuwe stijl. Het ging dan onder meer over het beheer van de Rijkswegen en de regie over wat er in de Schipholregio gebeurt.

Maar de verschillende ministers lijken niet van plan om taken over te dragen aan het nieuw te vormen landsdeel. Wat dat betreft is er volgens Remkes al tijdens de formatie van het kabinet te lichtzinnig gedacht over de fusie van provincies. Remkes benadrukte dat de deur nog steeds niet helemaal gesloten is, maar dat het kabinet flink zal moeten opschuiven in de richting van de provincies. „Als het plan niet meer is dan dat we tot nu toe hebben gezien, gaat het niet meer lukken."

NHD