Integriteitsscan wethouder nodig?

• woensdag 19 maart 2014
  • Categorie:
  • Utrecht - De consultants zitten al veel te diep in het lokaal bestuur.

John Hermse

Na de gemeenteraadsverkiezingen maken veel debuterende wethouders hun opwachting. Management consultants helpen gemeenten graag om te bekijken of die nieuwkomers vlekkeloos het stadhuis betreden. Een goed gesprek met de burgemeester. Daar blijft het volgens Ronald van der Mark van organisatie-adviesbureau Berenschot vaak bij als nieuwe wethouders aantreden. „Dan is het nog de vraag of de burgemeester de goede vragen stelt, of doorvraagt."

Dus vormt de onkreukbaarheid van nieuwe gemeentebestuurders een markt. Commerciƫle aanbieders boren die markt graag aan. Berenschot doet dat met een Integriteitsscan waarvoor al bijna veertig gemeenten belangstelling hebben getoond. De scan levert een rapport op dat de risico's op gesjoemel of belangenverstrengeling in kaart brengt.

Edo Haan (PvdA) hoefde zijn doopceel niet te laten lichten toen hij twaalf jaar geleden wethouder in Zoetermeer werd. „Helemaal niet", zegt hij op de vraag of wethouders doorgelicht worden. Volgens Haan, voorzitter van de beroepsvereniging van wethouders, is dat ook geen ramp. De laatste jaren mogen er dan wel wethouders in opspraak zijn gekomen, maar vergeleken met de zaak-Van Rey in Roermond gaat het meestal om 'klein bier', vindt hij. En als je het aantal incidenten afzet tegen de tweeduizend wethouders die in een collegeperiode van vier jaar actief zijn, is dat niet veel. „Het is niet het grootste probleem dat je gelijk aan moet pakken." Toch vindt Haan het goed dat gemeentes hulp van buitenaf kunnen inhuren om vast te stellen of er geen lijken in de kast liggen. „Het is een goede ontwikkeling dat een publieke functionaris tegen het licht wordt gehouden."

Maar dan niet door consultants, waarschuwt SP-Kamerlid Ronald van Raak, woordvoerder voor openbaar bestuur. „Vooral in de grote steden zijn veel wethouders afkomstig van consultancybureaus als Berenschot. Consultants geven beleidsadviezen, rekenen de begroting door en zouden dan nu ook nog eens naar integriteit moeten kijken? De consultants zitten al veel te diep in het lokaal bestuur. Dat moet maar eens afgelopen zijn."

NHD

Of je nu door de kat of door de hond gebeten wordt maakt niet zoveel meer uit maar als een burgemeester moet gaan bepalen wie wel of niet wethouder kan worden is natuurlijk helemaal te gek voor woorden.
    Moet een frauderende burgemeester gaan bepalen wie zijn maatjes worden in een college? We hebben kunnen zien hoe het in Hollands Kroon is vergaan.