'Cultuuromslag nodig voor vitale dorpskern'

• vrijdag 28 maart 2014
  • Hollands Kroon - Dirkshorn - Provincierapport als nieuw gereedschap voor gemeenten
    Richard Zut

Om in dorpskernen iets gedaan te krijgen, zullen gemeenten veel bewuster dan nu de samenwerking moeten aangaan met dorpsraden en andere betrokkenen van betekenis.

Dat is een van de belangrijkste con clusies uit het rapport 'Sociale vitaliteit in kleine kernen, een onderzoek van Bureau Companen in opdracht van de provincie Noord-Holland. Dit samenwerkingsproject met de gemeenten Schagen, Schermer, Medemblik, Heerhugowaard en Haar- lemmerliede moet leiden tot nieuwe impulsen voor behoud en versterking van virale dorpskernen.

Gistermiddag werd dit rapport gepresenteerd in dorpshuis De Kastanjeboom in Dirkshorn, waar gedeputeerde Elvira Sweet het rapport vol zinvolle handvatten voor gemeenteambtenaren en -bestuurders goedkeurend in ontvangst nam uit handen van burgemeester Marjan van Kampen van Schagen.

Onderzoeker Bram Klouwen van Companen gebruikte de Asterix & Obelix-strip 'Van het kastje naar de muur' om te illustreren hoe samenwerking tussen overheden en burgers in de kernen beslist niet moet. Globaal biedt het rapport een vijf- stappenplan, een 'toolbox' voor gemeenten: denken vanuit het DNA dat iedere dorpskern kenmerkt; weten wat er speelt en waar behoefte aan is; vaststellen wat bewoners zelf al doen en hoe ze zijn georganiseerd. Stap vier is aansluiting zoeken bij voorzieningen en initiatieven van nabijgelegen dorpen, en vijf: samen de finale keuze maken over wat je gaat doen en hoe je de initiatieven vormgeeft.

„Dat vraagt een cultuuromslag bij de ambtenaren. Richting burger dus niet meer: 'Zo moet het en zó doen we heti, maar meer de vraag: 'Hoe had u het gehad willen hebben?'„ aldus Trudy Steenbergen, voorzitter van de Vereniging Kleine Kernen.

NHD