Raad unaniem voor stadhuis

• woensdag 19 februari 2014

• Den Helder - Oppositie loopt massaal weg bij raadsvergadering

Bo-Anne van Egmond

Het bestemmingsplan Stationslocatie, dat de bouw van een nieuw stadhuis in de Helderse binnenstad mogelijk maakt, is gisteravond unaniem aangenomen door de Helderse gemeenteraad. Unaniem, dat wil zeggen: door de nog aanwezige leden van de raad. Dat waren coalitiepartijen VVD, D66, CDA en Trots plus oppositieraadslid Willem Koning van de ChristenUnie.

De overige raadsleden hadden eerder uit protest de zaal verlaten. „Wij wijzen deze handelwijze onvoorwaardelijk af", stelde Andries Pruiksma (PvdA), namens de oppositie.

Agenda

Het bestemmingsplan was namelijk laat door de coalitiepartijen op de agenda van de raad gezet. De oppo- sitiepartijen vonden dit strijdig met de Gemeentewet, waarin duidelijk staat dat raadsleden goed voorbereid moeten zijn.

Burgemeester Koen Schuiling zag het anders. „Deze wet probeert te voorkomen dat raadsleden worden overvallen met agendapunten."

In dit geval ging het volgens hem niet op, omdat er al zo lant,over dit onderwerp wordt gesproken. „En bovendien: als de raadsmeerderheid dat wil, wordt erover gesproken. Dat staat namelijk in ons eigen reglement."

De oppositiepartijen menen echter dat het besluit valt aan te vechten bij de rechter.

NHD