Aantal huisuitzettingen laag

• maandag 17 februari 2014
  • Noordkop - Wooncompagnie heeft in 2013 in Schagen en Hollands Kroon zeventien wanbetalers uit hun huis gezet.

In Schagen zijn dit er acht en in Hollands Kroon negen.

„De reden dat wij bewoners uit hun huis zetten is meestal een huurachterstand", licht Marja van Daalen van Wooncompagnie toe. „Soms is het ook een combinatie van huurachterstand en overlast die de bewoners bezorgen aan buren."

Afspraken

De hoogte van een huurachterstand die een huisuitzetting tot gevolg heeft, verschilt per bewoner. „We kijken bij elke bewoner naar zijn of haar situatie. Vaak speelt er veel meer dan alleen een betaalachterstand. Maar zodra een achterstand ontstaat, nemen wij al contact op met de betreffende bewoner om betalingsafspraken te maken. Op die manier proberen we huisuitzettingen te voorkomen. De rechtbank bepaalt uiteindelijk altijd of iemand wel of niet wordt uitgezet."

Zes gemeenten

Wooncompagnie heeft 7000 huizen in zes gemeenten in Noord-Holland. Naast Schagen en Hollands Kroon zijn dat Hoorn, Langedijk, Opmeer en Medemblik. Van Daalen: „In ons hele gebied zijn er in 2013 zeventien huisuitzettingen geweest. Terwijl dit er in 2012 tien waren en in 2011 acht. De stijgende lijn in 2013 kunnen wij zelf niet verklaren. Maar landelijk gezien is ons aantal nog steeds erg laag."

Woningstichting Den Helder, met huizen in Callantsoog, heeft in 2013 bewoners van elf woningen hun huis uitgezet tegenover zestien in 2012. De Woningstichting doet sinds afgelopen jaar meer preventieve huisbezoeken en hoopt zo uitzettingen te voorkomen.

NHD