Remkes hekelt 'zelfkastijding'

• zaterdag 11 januari 2014
  • Haarlem - Wethouders die helemaal niets meer durven te declareren uit vrees voor de 'publieke schandpaal'...

...... en voormalig bestuurders die besluiten de eerste maanden na hun vertrek geen gebruik te maken van de wachtgeldregeling, het is commissaris van de Koning Johan Remkes allemaal een doorn in het oog.

Roel van Leeuwen r.van.leeuwen@hdcmedia.n1

In zijn nieuwjaarstoespraak op het provinciehuis in Haarlem hekelde Remkes de 'zelfkastijding' die plaatsvindt in de politiek en het openbaar bestuur. „Burgemeesters zeggen tegen mij dat hun wethouders helemaal niets meer durven te declareren, ook al gaat het om kosten die direct voor het uitoefenen van het publieke ambt zijn gemaakt."

Niet voor niets

Een ander voorbeeld: „Enkele Noord-Hollandse gemeenten (Bloemendaal en Heemstede) die bezwaar maken tegen het bijstorten van de pensioenverplichtingen aan (oud-)wethouders, terwijl het om wettelijke verplichtingen gaat. En dat is niet voor niets zo geregeld."
    ______________________________________________________________________
    'Politici moeten 'niet meegaan in makkelijke kritiek'
    ______________________________________________

„Bestuurders en politici moeten trots kunnen uitstralen over het belangrijke, maatschappelijke werk wat zij doen en van zich af durven te praten. Niet meegaan in gemakkelijke kritiek. Natuurlijke is excessief declaratiegedrag uit den boze en is soberheid geboden", aldus Remkes. De Noord-Hollandse commissaris maakt zich — enkele maanden voor de gemeenteraadsverkiezingen ook zorgen over de tanende belangstelling voor het raadslidmaatschap, onder meer vanwege het hoge afbreukrisico.

Zo worden volksvertegenwoordigers en bestuurders regelmatig geconfronteerd met vormen van verbale 'en soms fysieke' agressie. „De sociale media hebben hierin verstrekkende effecten. Tegen anonieme beschuldigingen is het vaak moeilijk vechten. Er ontstaat snel een houding van 'waar rook is, zal wel vuur zijn' en de schade voor het bestuur en de bestuurder dan wel politicus is daarmee aangericht. Tegen vormen van agressie jegens publieke functionarissen moet altijd worden opgetreden." Remkes hield ook een pleidooi voor het behoud van ervaring in de politiek.

„Volksvertegenwoordiger is een ambacht, een vak. En het berust op een misverstand dat de electorale werfkracht van nieuwe kandidaten altijd groter is."

NHD