'Plek voor vier Microsofts'

• zaterdag 11 januari 2014
  • Hollands Kroon - 170 hectare vrij op Agriport * Glastuinbouw heeft geen extra grond nodig

Martijn Gijsbertsen m.gijsbertsenOdcmedia.n1

De contacten zijn pril. En het kan nog jaren duren, voordat de vlag uit kan. Toch is commercieel manager Jack Kranenburg van bedrijventerrein Agriport A7 in Middenmeer blij. Omdat na Microsoft weer een groot buitenlands softwareconcern zijn oog op veetig hectare grond voor de bouw van een datacentrum heeft laten vallen.

„Wij verwachten beslist dat door de komst van Microsoft, een onderne- ming met veel aantrekkingskracht, nieuwe kansen ontstaan. Er gaat ook voor anderen veel vertrouwen van uit dat een bedrijf van dat formaat voor deze piek kiest. Het is leuk om te constateren dat er nu al een spin-offeffect ontstaat."

Ruimte

Kranenbrug stelt dat Agriport niet is ingesteld op de komst van te veel van zulke 'grote jongens'. „Maar er kunnen nog wel vier Microsofts bij, hoor. Van de 800 hectare 'park' is nog 170 vrij. De glastuinbouw, die met het oog op uitbreiding al direct extra grond heeft gekocht, heeft de komende vijf tot zeven jaar geen be- hoefte om meer ruimte op Agriport te benutten. En willen we een nog grotere rol in die nieuwe wereld spelen: de Wieringermeer is ongeveer 20.000 hectare."

Wethouder Theo Meskers van Hollands Kroon blijkt ook ingenomen met de nieuwe buitenlandse interesse voor vestiging op Agriport. „Mensen maken steeds meer gebruik van dingen zoals iCloud, waarbij allerlei gegevens tussen apparaten wordt uitgewisseld. Daarvoor is opslagcapaciteit nodig. Dat we opnieuw voor een datacentrum van omvang in de race zijn, is fantastisch. De inzet is om die te winnen, maar dat is geen gelopen koers." Meskers is het volstrekt met Kranenburg eens dat bij ondernemers van dit kaliber in deze regio ook over de grenzen van Agriport heen kan - en misschien zelfs wel moet worden gekeken.

Serieus

„Deze markt moeten we heel serieus nemen. Microsoft investeert tot de oplevering in 2015 hier 300 miljoen euro, oplopend tot twee miljard in de volgende tien jaar. We praten over 150 tot 200 banen. Als er bijvoorbeeld elders langs de A7 ruimte is om bedrijven รก la Microsoft te faciliteren, moeten we daar beslist werk van maken."

NHD