Lada eist opheldering over ark

• vrijdag 10 januari 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Oppositiepartij Lada wil opheldering over de kosten die burgemeester Jaap Nawijn van Hollands Kroon heeft gedeclareerd voor de inrichting van zijn huurark in Van Ewijcksluis.

MARTEN VISSER

Dit naar aanleiding van berichtgeving in deze krant over declaraties van Nawijn waaruit blijkt dat hij onder meer ruim 8.000 euro vergoed heeft gekregen voor verhuizing vanuit Ouderkerk aan de Amstel (bijna 2200 euro) plus aankleding (ruim 5800 euro).

Maximaal

„Voor een tijdelijke, relatief kleine behuizing is de maximaal te krijgen vergoeding gedeclareerd", stelt fractievoorzitter Rob Ravensteijn over de woonboot van honderd vierkante meter. Met marmeren badkamer, rieten kap, open haard plus 530 vierkante meter grond met prieel en carport.

De huur van de ark wordt door Hollands Kroon betaald, omdat Nawijn nog een te koop staande villa in Ouderkerk aan de Amstel (prijskaartje: een miljoen) bezit en dubbele woonlasten héeft.

„Wat is er aan deze watervilla gedaan? Was deze bij aanvaarding in verhuurbare staat? Is er misschien wat gerenoveerd? Zijn er wellicht ook wat spullen aangeschaft? Dat soort zaken willen we graag helder hebben."

Openheid

Deze krant had reeds voordat deze vragen uit de politiek zijn gesteld bij Hollands Kroon aangedrongen op openheid van zaken hieromtrent, maar heeft deze - tot op heden - niet gekregen. Navraag bij Ruud van Bennekom van het Nederlands Genootschap voor Burgemeesters leert dat Nawijn opnieuw kosten voor verhuizing en inrichting kan declareren, wanneer hij mogelijk dit voorjaar de woonboot moet verlaten. De ark die de burgemeester huurt, is verkocht onder het voorbehoud dat de toekomstige eigenaar voor 1 april zijn huis kwijt raakt.

NHD

Overzicht burgemeester Jaap Nawijn

Op zich nog niet zo erg maar als je zoveel declareert en er niet gaat wonen is het weggegooid geld, Wel bijdehand op papier ben je als burgemeester woonachtig in je gemeente