'Dit begint vervelend te worden'

• maandag 20 januari 2014
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - Krant vraagt om opheldering over verhuiskosten van burgemeester Jaap Nawijn - Huis van Middenmeer: 'Nee, dat doen wij niet' * Gemeente Hollands Kroon: 'Het is wél gebeurd'

Martijn Gilsbertsen m.gijsbertsenghdcmedia.nl

„Verhuizen? Nee, dat doen we niet", zegt een medewerkster van Huis van Middenmeer. „Ja hoor, Huis van Middenmeer heeft wat persoonlijke spullen van Ouderkerk aan de Amstel naar de woonboot van de burgemeester gebracht", aldus een woordvoerster van Hollands Kroon. Oftewel: het raadsel rondom een verhuisdeclaratie van Jaap Nawijn-.

Blijkens declaraties die deze krant opvroeg, heeft burgemeester Nawijn (61) zijn verhuizing voorjaar 2013 naar een woonark in Van Ewijcksluis op verschillende momenten laten uitvoeren door twee bedrijvén. AA Verhuizers uit NieuwVennep vroeg op 4 maart 740 euro voor de uitgevoerde klus, Huis van Middenmeer bracht 29 maart bijna het dubbele tarief (1452 euro) in rekening. Beide facturen zijn door de gemeente betaald.

Dat de exclusieve winkel voor meubels, woon- en tuinaccessoires, inrichtingadviseur annex ontwerp-studio in de Wieringermeer aankopen thuis brengt, is logisch. Maar een verhuizing van Ouderkerk aan de Amstel naar Van Ewijcksluis?

Privéspullen

„Huis van Middenmeer heeft later inderdaad nog wat persoonlijke spullen uit Ouderkerk aan de Amstel naar de woonboot gebracht", laat woordvoerster Chantal Kolleman desgevraagd namens Nawijn weten. „AA Verhuizers heeft zakelijke goederen van de burgemeester uit het gemeentehuis in Anna Paulowna én uit zijn privéwoning naar Van Ewijcksluis verhuisd."

Op naar Huis van Middenmeer, naar - volgens de eigen website - het 'Mekka voor de designliefhebber'. „Verhuizen?", reageert een medewerkster in de winkel verbaasd. „We hebben een grote bus, waarmee we het hele land door rijden. Die gebruiken we wanneer mensen iets bij ons hebben besteld of gekocht, dat we moeten afleveren. Maar verhuizingen? Nee."

Wanneer we vervolgens in de zaak een kopie van de aan Nawijn gerichte 'factuur wegens gemaakte kosten verhuizing' tonen, roept de vrouw dat ze er 'even een collegaatje bij haalt'. Die zoekt direct telefonisch contact met de eigenaar van de zaak. „Ons is te verstaan gegeven dat we verder geen mededelingen mogen doen", vertelt deze dame, wier konen wat roder kleuren nadat ze heeft opgehangen. „Het is zoals het is, we mogen op vragen geen commentaar geven. Tot ziens. Mag ik nog wel even uw visitekaartje?" Huis ván Middenmeer heeft 22 maart ook de inrichting van de woonark, die de gemeente sinds 1 februari á 800 euro per maand voor Nawijn huurt, verzorgd. Daarvoor kreeg de burgemeester 29 maart een rekening van dik acht mille gepresenteerd. Aan het schilderen, behangen en stofferen van de ark is dik 6500 euro uitgegeven, waarvan - zoals eerder gemeld - het maximaal te declareren bedrag van 5.818,46 euro door Hollands Kroon is vergoed.

Voor de overige bijna 1500 euro kocht Nawijn volgens de gemeente zelf 'privéspullen' bij Huis van Middenmeer. Zijn het toevallig deze persoonlijke spullen, eerst meegenomen door of afgeleverd bij Nawijns woning in Ouderkerk aan de Amstel, die later door Huis van Middenmeer naar Van Ewijcksluis zijn getransporteerd?

Of zijn onverhoopt in het verhuisbedrag van 1452 euro (deze) nieuwe aanschaffen opgenomen? Dat laatste is niet toegestaan en kostte burgemeester René Roep van Vlissingen, die onder meer een bed, barkrukken, wasmachine en -droger declareerde, eerder zijn baan.

Zwijgen

Huis van Middenmeer doet er het zwijgen toe. Hollands Kroon wordt volgens Kolleman 'een beetje moe' van de declaratiekwestie.
    „Dit begint wat vervelend te worden. Misschien is verhuizen normaal niet de tak van sport van dit bedrijf, maar het is wél gebeurd", stelt Kolleman nadrukkelijk. „Voor de goede orde: de verhuizing is een service van Huis van Middenmeer aan de burgemeester geweest, waar hij gebruik van heeft gemaakt. In het onderlinge contact is dat zo gelopen. Ergens kan ik me best voorstellen dat zo'n winkel in moeilijke tijden andere inkomstenbronnen aanboort. Van het bedrag zijn géén nieuwe spullen gekocht. Dus nee, er is geen sprake van een of andere verkapte vorm om iets te verdoezelen.'

NHD

Overzicht berichten Nawijn

Het declaratiegedrag van Nawijn stinkt als een latrine.
    De politiek zit er bij kijkt er naar en doet vervolgens of hun neus bloed.

Ambtenaren worden moe van de kwestie, maar dat is te verwachten van een ambtelijk apparaat waarvan politici en ambtenaren vinden dat ze uiterst transparant zijn.

Als politiek en ambtenaren geen openheid van zaken, die het discutabele declaratiegedrag van de burgemeester onderzoekt, te kennen geeft een beetje moe van de zaak te worden.
    Het wordt de hoogste tijd dat die beerput, ook wel Hollands Kroon genoemd, ein de lijk eens door een stel integere poiltici geopend wordt, tenminste voor zever er nog integere politici te vinden zijn. In de coalitie in ieder geval niet kunnen we wel stellen, anders was de burgemeesteral eerder op de vingers getikt.

Voor 1452 Euro heb je ongeveer 7 dagen een bestelbus met chauffeur beschikbaar. Vraagt dus gewoon om een nader onderzoek.

Misschien kan Chantal Kolleman zelf even bellen met het bedrijf. Beter nog, misschien kan de CvK Remkes de rijksrecherche inschakelen. Inmiddels is zozeer de integriteit van het bestuur van Hollands Kroon in het geding dat een onpartijdig onderzoek naar (vermeend) strafbaar gedrag van de eerste overheidsfunctionaris niet langer uit dient te blijven.