Provincie: geen windmolens in Haarlemmermeer

• donderdag 15 augustus 2013
  • Categorie: , ,
  • HAARLEMMERMEER - De provincie Noord-Holland heeft een stokje gestoken voor de plannen van Haarlemmermeer om windmolens te plaatsen.
    Daarvoor heeft de provincie een vrij forse bestuurlijke maatregel genomen: een zogenoemde reactieve aanwijzing voor delen van door de gemeente goedgekeurde bestemmingsplannen. ,,Die onderdelen zijn in strijd met het provinciaal beleid en niet geldig. Dat betekent als de gemeente binnen die gebieden een vergunning verleent, dat die niet geldig zijn’’, aldus een woordvoerder van de provincie, die benadrukt dat de gemeente een eerdere waarschuwing in de vorm van een zogenoemde zienswijze heeft genegeerd.

De maatregel treft verschillende locaties voor nieuwe windturbines in de bestemmingsplannen ’Buitengebied Noord, Midden en Zuid’ en het windpark Haarlemmermeer Zuid.

,,De provincie voert een zeer terughoudend beleid dat gericht is op bescherming van het Noord-Hollandse landschap’’, aldus gedeputeerde Tjeerd Talsma over de Haarlemmermeerse plannen voor meer windmolens. De gemeente beraadt zich nog op een reactie.

NHD