Ontmoeting loopt leeg

• donderdag 29 augustus 2013
  • Categorie: , ,
  • Anna Paulowna - Bibliotheek weg en huurderving van bijna ton door nieuw contract Kappio.
     Lydia Jasper

De Ontmoeting in Anna Paulowna moet het binnen afzienbare tijd zonder de bibliotheek op de benedenverdieping stellen. Een andere 'bewoner' van de multifunctionele accommodatie Kappio Kinderopvang — heeft een nieuw huurcontract afgesloten, waardoor zij alleen nog maar de lokalen op de begane grond gaat gebruiken.

Door het nieuwe contract met Kappio is er sprake van een huurderving van bijna een ton.

De bibliotheek vertrekt uiterlijk 1 mei uit De Ontmoeting. Volgens directeur Mannes Westra heeft KopGroep Bibliotheken de huur opgezegd. „We zijn binnen Anna Paulowna op zoek naar een locatie voor een onbemande vestiging. Mochten we die plek vinden voor 1 mei dan zijn we vrij om eerder De Ontmoeting te verlaten."

Het vertrek vloeit voort uit gemeentebezuinigingen. Zo gaat de jaarlijkse subsidie van 1,2 miljoen euro naar 5,2 ton in 2015,

'Kapitaalvernietiging'

De bibliotheek heeft volgens Westra vijf jaar gedraaid in het nieuwe pand aan De Verwachting. „Eigenlijk is het kapitaalvernietiging." Volgens hem draait in Hippolytushoef al een onbemande bibliotheek en staan Wieringerwerf en Nieuwe Niedorp op de nominatie. „Het pand in Wieringerwerf is ons eigendom en zullen we eerst moeten vefkopen."

Hollands Kroon was gisteren nog niet in staat een reactie te geven op het vertrek van de bibliotheek. Het is onbekend wat er met deze leegkomende ruimte gebeurt.

Minder ruimte voor Kappio Kinderopvang

Liset Ravenzwaaij

Anna Paulowna -  Kappio Kinderopvang in Anna Paulowna heeft de gemeente Hollands Kroon gevraagd het huurcontract voor ruimte in het MFA De Ontmoeting open te breken. Door een terugloop van het aantal kinderen heeft Kappio alleen de lokalen op de begane grond nodig. De twee lokalen met keuken op de eerste etage zijn overbodig geworden.

De gemeente heeft besloten Kappio tegemoet te komen en een nieuw contract voor minder vierkante meters af te sluiten. Het oorspronkelijke contract liep tot 2019 en Kappio bespaart hierdoor ruim 16.000 euro per jaar.

„De terugloop is niet sneller gegaan dan dat we hadden verwacht", vertelt directeur Marga Hendriks van Kappio. ,,We hebben onlangs gekeken hoe we de kwaliteit van onze opvang kunnen verbeteren en dat is op dit moment door groepen samen te voegen. Daardoor krijgen we weer goed bezette groepen met weinig wisseling van leidsters en kunnen we continuiteit leveren." De samenvoeging houdt in dat dreumesen pas bij 36 maanden naar de peutergroep gaan in plaats van 26 maanden. „En het ontwikkelprogramma met thema's gaan we nu zowel in de peutergroepen als in de baby/dreumesgroepen gebruiken. Dus niet meer alleen in de peutergroepen."

Daarnaast gaat de BSO van Kappio van de eerste etage naar de begane grond. Een vooruitgang volgens de directeur, omdat de kinderen nu zo vanuit het lokaal naar buiten kunnen lopen. „Alle kinderen zijn nu beneden. Alleen ons kantoor blijft op de eerste etage", vertelt Hendriks.

„Het nieuwe huurcontract heeft geen gevolgen voor het personeel, er vallen geen ontslagen. Ook zullen er geen andere vestigingen van Kappio sluiten."

_________________________________________
    Zware tijd dagverblijven

Noordkop - Niet alleen Kappio Kinderopvang in
    Anna Paulowna heeft een terugloop van het aantal
    kinderen. Alle kinderdagverblijven in de regio heb-
    ben met het probleem te maken. Ouders die hun
    baan verliezen en de lagere kinderopvangtoeslag
    zorgen ervoor dat er minder uren worden afge-
    nomen op dagverblijven. Tot nu toe weten de kinder-
    dagverblijven in de regio de terugloop redelijk op te
     vangen door groepen samen te voegen, flexopvang
    aan te bieden of opvang per uur aan te bieden.
    Van het sluiten van vestigingen of gedwongin ont-
    slagen is tot nu toe geen sprake.
    ___________________________________________

NHD

Wordt de kinderopvang gebruikt voor de kinderen van ambtenaren zodat die ongestoord thuis hun "werk" kunnen doen?

Op deze manier is de bouw van het nieuwe gemeentehuis toch nuttig, niet de ambtenaren bevolken het gemeentehuis maar hun gesubsidieerde kinderen.