Noord-Holland wil geen windturbines binnen 12-mijlszone

• woensdag 15 mei 2013
  • HAARLEM - De provincie Noord-Holland dient bij het Rijk een zienswijze op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau Rijksstructuurvisie Windenergie op Zee in.

Nieuwsartikel

Noord-Holland laat het Rijk in de zienswijze weten tegen de realisatie van windparken binnen de 12-mijlszone te zijn. De provincie Noord-Holland is voorstander van windparken buiten de 12-mijlszone onder meer vanwege de grote kansen voor de Noord-Hollandse offshore windsector, maar ziet geen meerwaarde in de door het Rijk voorgenomen haalbaarheidsstudie naar windenergieparken binnen de 12-mijlszone gezien de maatschappelijke gevoeligheden en het behoud van het open zicht:

“Wij zijn tegen de realisatie van windparken binnen de 12-mijlszone en willen u verzoeken in te zetten op de realisatie van windenergie op zee buiten de 12-mijlszone.”

De provincie spreekt in de zienswijze wel haar waardering uit voor het feit dat het rijk de kustgemeenten en kustprovincies tijdig heeft geraadpleegd en geïnformeerd.

Provincie N-H

Dekker zei

Nu zelfs de energiemaatschappijen beginnen te erkennen dat windmolens luchtfietserij is wordt het de hoogste tijd dat ook politici beseffen dat ze niet door kunnen blijven gaan met het sponsoren van vrienden die zonodig over de rug van de burger hun zakken willen vullen.

Een triest voorbeeld is wel de Gemeente Schagen die koste wat kost de gezondheid van de burgers op het spel blijft zetten om hun eigen belangetjes te laten prevaleren.

Ook Hollands Kroon komt met de meest bizarrevoorstellen om de bouw van windmolens er toch maar door te drukken.

Burgers zijn alleen maar goed om via belastingen de prive belangen van politici te financieren, verder moeten ze hun vervelende mond houden en burgerparticipatie is helemaal uit den boze.