Onderzoek: vier rekenkamers inactief

• donderdag 4 april 2013
  • Categorie:
  • HAARLEM -De Noord-Hollandse gemeenten waarvan het onafhankelijke onderzoeksbureau inactief was of is, zijn: Hollands Kroon, Medemblik, Weesp en Langedijk.
    DOOR JOURI BAKKER

Vier Noord-Hollandse gemeenten hebben een rekenkamer die op dit moment niets doet of in de afgelopen jaren een tijdje niets deed. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies (NVRR).

De Noord-Hollandse gemeenten waarvan het onafhankelijke onderzoeksbureau inactief was of is, zijn: Medemblik, Hollands Kroon, Weesp en Langedijk. Ze hebben wel het voornemen een nieuwe rekenkamer te installeren of hebben dat inmiddels gedaan.

Sinds 2006 zijn gemeenten verplicht een rekenkamer te hebben. Die ondersteunen gemeenteraden door de rechtmatigheid en doeltreffendheid van gemeentelijk beleid te toetsen.

De rekenkamer van Medemblik deed een tijdje niets in verband met een gemeentelijke herindeling. Op 1 januari 2011 fuseerde deze gemeente met de gemeenten Wervershoof en Andijk. Inmiddels heeft Medemblik een gemeenschappelijke rekenkamer met de gemeente Opmeer.

Hollands Kroon, op1 januari 2012 ontstaan uit een fusie van vier gemeenten, is volgens het NVRR-rapport van plan om dit jaar een nieuwe rekenkamer te installeren.

Ook de gemeente Langedijk heeft op dit moment geen 'controleur'. Toen de gemeenschappelijke rekenkamer met Castricum in maart 2012 werd opgeheven, richtte Castricum direct een eigen rekenkamer op. De installatie van een Langedijkse rekenkamer liep vertraging op, aldus een woordvoerster. De gemeente wil voor 1 juli aanstaande een eigen rekenkamer hebben.

De Weespse rekenkamercommissie voerde volgens voorzitter Duncan Borst (PvdA) tussen 2009 en 2011 geen onderzoeken uit. „Toen was er nog sprake van een mogelijke fusie." In mei 2012 verwierp de Tweede Kamer die fusie. Daarna begon de rekenkamercommissie aan een eerste onderzoek. Borst: „Dat gaat over de effectiviteit van wijkoverleggen. Gisteren hebben we dat aangeboden aan de raadscommissie."

Uit het onderzoek van de NVRR blijkt verder dat vijftien gemeenten geen rekenkamer hebben en niet van plan zijn dat te veranderen. Geen van deze gemeenten ligt in Noord-Holland. Van de twintig gemeenten die een tijdelijk inactieve rekenkar mer hebben of hadden, liggen er wel vier in deze provincie.

Leo Markensteyn, voorzitter van de NVRR, zei dinsdag in dagblad Trouw dat hij bezorgd is over gemeenten zonder en met inactieve rekenkamers. Rekenkamers zijn volgens hem juist nu hard nodig omdat het Rijk vanaf 2014 'voor zestien miljard euro' aan taken naar de gemeenten overhevelt.

NHD

V. Klaveren. zei

De bewuste gemeentes zullen wel geen belang hebben bij onafhankelijke rekenkamers.

Stel je ook eens voor als er door een rekenkamer eens kritisch gekeken gaat worden naar al die vreemde uitgaves zoals bijv. in HK.de € 50.000,00 subsidie aan Den Helder, of de gratis I-pods voor de ambtenaren of het discutabele promotiefilmpje(Meskers?) of de plannen voor weer een nieuw gemeentehuis(geld genoeg) en ga zo maar door. Het geld wordt met bakken tegelijk over de schutting gesmeten, is niet erg want de burger betaalt wel denkt de politiek.