GroenLinks: eigen wietkwekerij gemeente Den Helder

• maandag 22 april 2013
  • Categorie:
  • DEN HELDER - De gemeente Den Helder, en ook andere gemeenten, moeten van het kabinet de ruimte krijgen eigen wietkwekerijen op te richten.

Dat stelt GroenLinks in de Helderse raad maandagavond in een motie. Volgens de fractie hebben gemeentelijke kwekerijen van deze softdrugs als voordeel dat er geen illegale kwekerijen in woningen en bedrijfspanden meer hoeven te zijn. Dat vermindert overlast en criminaliteit, alsmede het brandgevaar. Daarbij hoeft de gemeente niet zelf wiet te kweken, maar houdt ze wel toezicht op de kwekerijen. GroenLinks wil dat het Helderse stadsbestuur bij het kabinet ervoor gaat pleiten dat de gemeente de vrijheid krijgt om, wat wordt genoemd, de wietteelt te reguleren. Op verzoek van burgemeester Koen Schuiling werd de motie aangehouden.

Schuiling komt binnenkort met een notitie over coffeeshops en wietgebruik. Daarin zal het aspect van de wietkweek ook aan de orde komen.

NHD