“Duurzame energie van 16 naar 14 procent”

• dinsdag 23 april 2013
  • Categorie:
  • door Wessel Simons op 23 april 2013 in Beleid, samenwerking De doelstelling om in 2020 16 procent duurzame energie op te wekken staat op losse schroeven. De energiebranche, overheid en milieuorganisaties zijn in gesprek om de doelstelling terug te brengen naar 14 procent. Dit meldt het Algemeen Dagblad op basis van anonieme bronnen. Ook zou het Energieakkoord van de SER eerder naar buiten gebracht worden dan juni.

SER

Ook de Sociaal-Economische Raad (SER), die een ‘Energieakkoord voor duurzame groei’ aan het voorbereiden is, is sinds eind maart bij deze gesprekken betrokken. Dit Energieakkoord zou in juni gereed zijn. Volgens de betrokken partijen wordt het akkoord eerder beklonken.

Regeerakkoord

In het Regeerakkoord ‘Bruggen slaan’ is op verzoek van de PvdA de doelstelling voor duurzame energie in 2020 van 14 procent naar 16 procent opgehoogd. Dit doel lijkt nu bijgesteld te worden. Hiermee wordt volgens betrokkenen ‘voorkomen dat er grootschalig biomassa in kolencentrales bijgestookt moet worden’. Kolenbelasting verhoogd In het akkoord wordt de kolenbelasting voor centrales met te veel CO2-uitstoot fors verhoogd. Voor nieuwere centrales, zoals de Essent/RWE centrale in Eemshaven, gaat een lagere belasting gelden. Daarnaast zal in het akkoord ambitieuze doelen gesteld worden met windenergie op zee. Het officiële standpunt van de Rijksoverheid om in 2020 in totaal 6000 MW aan nieuwe windcapaciteit te hebben gerealiseerd. Eind maart heeft het Rijk daarvoor 11 gebieden aangewezen.

Tegen biomassa

Volgens de ingewijden van het AD kan de PvdA en milieuorganisaties leven met de bijgestelde doelstelling. Volgens een anonieme bron zijn Greenpeace en Milieudefensie fel gekant tegen bijstook van biomassa. Bijstook zou nog steeds voor te veel CO2-uitstoot zorgen. Kamerlid Jan Vos van het PvdA is op Twitter glashelder en weerspreekt het bericht.

ENERGIE Overheid