Nieuw onderzoek locatie trafostation

• woensdag 23 mei 2012
  • 23 mei 2012 Noordkop - Er komt een nieuw onafhankelijk onderzoek naar de locatie voor het transformatorstation tussen ’t Veld en Verlaat.
    DOOR LISET VAN RAVENZWAAl

’T VELD

Wethouder Lia Franken kwam tot deze conclusie na een gesprek, met bewoners Wim Sepers en Gerry Klippel van Houd de Dorpen Groen. Het plan is dat Tennet/Liander bij De Weel een transformatorstation bouwt. Omwonenden zien het station liever een paar kilometer verderop verschijnen, naast de rotonde bij het Verlaat.

Een onafhankelijke landschapsarchitect gaat nu kijken op welke van deze twee locaties het trafostation moet komen.

Na een handtekeningenactie in april van dit jaar bleek dat ruim 75 procent van de dorpsbewoners in ’t Veld en De Weel tegen de kormst van het station op die plek is.

Klippel en Sepers hamerden er bij Franken op dat er te weinig oog is voor de bewonersbelangen. „Bovendien zitten we nu al meer dan een half jaar in onzekerheid", aldus Sepers.

Tennet/Liander, dat de voorkeur geeft aan een trafostation bij De Weel, staat positief tegenover het onderzoek. „Uiteindelijk moet er duidelijkheid komen over een definitieve locatie", zegt voorlichter Jelle Weels van Tennet/Liander. „Er zit tenslotte een bepaalde urgentie aan de komst van het station. Om straks te kunnen voldoen aan de energievraag moet er binnen afzienbare tijd een nieuw hoogspanningsstation komen."

De uitkomsten van het onderzoek zullen na de zomer gepresenteerd worden aan bewoners, gemeenteraad en andere belanghebbenden.

Bron: NHD