Voorkeursrecht op Kooyhaven verlopen

• vrijdag 15 april 2011
  • Categorie:
  • 15 april 2011

Anna Paulowna - De onderhandelingen zijn volgens Van der Laan nu ’op een laag pitje’ gezet.
    DOOR LYDIA JASPER

Het voorkeursrecht op gronden in het plangebied van Kooyhaven is eind vorig jaar wettelijk verstreken.
    Binnenkort ontvangen de grondeigenaren een schriftelijke mededeling hierover.

Volgens wethouder Fijko van der Laan van Anna Paulowna heeft dit geen gevolgen voor de gang van zaken voor het project. Zelfs al kunnen grondeigenaren nu met iedere willekeurige partij in zee gaan.

In 2008 werd op de gronden, waar het regionaal havengebonden bedrijventerrein is gepland, het voorkeursrecht gevestigd. De provincie kon zo in alle rust onderhandelen met de betrokken partijen. Die onderhandelingen zijn volgens Van der Laan nu ’op een laag pitje’ gezet. „Er is geen mogelijkheid tot het verlengen van het voorkeursrecht", aldus de wethouder. „Als dat wel het geval is, dan was dat wel gedaan."

Voor gelukzoekers biedt het verstrijken van het voorkeursrecht wellicht een opening, maar Van der Laan acht de kans klein dat dat gebeurt.

Op het nat bedrijventerrein langs het Noordhollands Kanaal moeten havengebonden ondernemingen binnen een paar jaar een plek krijgen.

Bron: NHD