Weinig gezond verstand in de kop

• zaterdag 21 november 2009
  • Categorie: , , ,
  • 21-11-09 - Noordkop  -  Het kan niet anders of hier dreigt nog even snel een smak gemeenschapsgeld weggesme­ten te worden.

Projectontwikkelaars
    De Kop van Noord-Hol­land begint steeds meer op een viskwekerij van de Organisatie ter Ver­betering van de Bin­nenvisserij (OVB) te lij­ken. Projectontwikke­laars die we het niet kwalijk mogen nemen, omdat ze te weinig ge­zond verstand bezitten, proberen allemaal in dezelfde vijver vis te vangen.
    DOOR BERT DE JONG
    Golfbanen, recreatiegebieden, waterpartijen, woningen. Kent de Kop van Noord-Holland nog unieke waarden als stilte en duisternis? Terminale gemeen­ten zoals Anna Paulowna en Wieringen maken een knieval voor’de projectontwikkelaars en verkwanselen die waarden.
    Zo vinden B en W van Anna Paulowna het prima als project­ontwikkelaar Par 2 de Oostpol­der, grenzend aan het Amstel­meer en op steenworp afstand van het beoogde Wieringer­randmeer, ’ontwikkelt’.
    Tegen­standers noemen het liever ’naar de kloten helpen’. Het voornemen is circa 300 wonin­gen bouwen, de aanleg van een recreatiezone van 250 hectare, de aanleg van een golfbaan, en de bouw van een zorghotel.
    Waarom zou de gemeente Anna Paulowna in hemelsnaam aan dit plan meewerken, met pal in de buurt al drie goed geoutilleerde golfbanen (Winkel, Dirkshom, Julianadorp), die kampen met ledenkrapte? En vlak naast de plannen voor het Wieringerrandmeer, waar 2200 woningen gebouwd moeten worden, alsmede op luttele afstand van het plan ’Petten in Zee’, goed voor nog eens 2000 woningen.
    Het kan niet anders of hier dreigt nog even snel een smak gemeenschapsgeld weggesme­ten te worden. Geld smijten on­der de noemer sociaaleconorni­sche impuls geven aan een gebied, en zorgen voor het be­houd van het voorzieningenni­veau. Oneliners, ’geleend’ uit de brochure van het belendende Wieringerrandmeer.
    Anna Paulowna is voorbestemd binnen afzienbare tijd te ver­smelten met Wieringen en de Wieringermeer. En Niedorp. Dan zullen we het beleven dat in één gemeente elkaar becon­currerende projecten hun finan­ciële tekorten af willen wente­len op de inwoners van de fusie­gemeente. In de Kop van de provincie is geen ruimte voor vier golfba­nen, of 4500 meest dure (recrea­tie) woningen. Er wordt met al die plannen in de lucht gefietst.
    Bron: NHD