Schoolbestuur en gemeente gebrouilleerd

• dinsdag 26 augustus 2003
  •  26 augustus 2003 / Anna Paulowna  -  De verhoudingen tussen de gemeente Anna Paulowna en het bestuur van Stichting Sarkon zijn danig verstoord.

Ondanks een vurig pleidooi van de directeur van Sarkon weigert een meerderheid van de gemeenteraad de Spoorbuurtschool als tweede locatie voor een brede school in een gemeentelijke studie op te nemen.

De Spoorbuurtschool valt onder Stichting Sarkon, een samenwerkingsverband van een aantal scholen in de regio. De directie heeft in een brief op poten onlangs uitgehaald naar de gemeenteraad, nadat die had besloten de Spoorbuurtschool te schrappen uit het zogeheten visiedocument waarin het concept van de brede school wordt uiteengezet. De brede school behelst scholen en een aantal kindgerichte voorzieningen.
    De PvdA-fractie in de Polderse raad vindt dat de Spoorbuurtschool zwalkt. Eerst willen ze volgens F. van der Laan wel dan weer niet meedoen. De sociaaldemocraten vinden dat de gemeente niet op twee gedachten moet hinken als het project kans van slagen wil hebben. Die zienswijze wordt gedeeld door alle fracties behalve die van het CDA.

In een toelichting op de boze brief wees directeur G. Veeter van Sarkon de raad er gisteravond op, dat een visiedocument nooit op één gebouw betrekking kan hebben. „Daarom alleen al hoort de Spoorbuurtschool erbij betrokken te worden." Door de Spoorbuurtschool te schrappen uit de studie, geeft de raad volgens Veeter ook aan dat die onderwijsinstelling niet voor financiële of andere steun bij het gemeentebestuur hoeft aan te kloppen. „Daar kunnen wij nauwelijks mee leven."

Zijn organisatie heeft zich altijd constructief heeft opgesteld, aldus de directeur van Sarkon. „We hebben ingestemd met besluiten die ons eerder schaadden dan dat ze ons goed deden. In het algemeen belang. Als de gemeenteraad nu vindt dat voor een studie naar de brede school alleen de Regenboog en De Sluis in aanmerking komen, wordt daarmee een volstrekt verkeerd signaal afgegeven. Daarmee zegt u eigenlijk dat het belang van de andere scholen ondergeschikt is. Het gunstige klimaat van overleg tussen onze stichting en de gemeente wordt daarmee onnodig onder druk gezet."

Onvolledig

Het mocht allemaal niet baten. De fracties bleven ook na een herhaald verzoek van CDA om het standpunt te herzien bij het eerder genomen besluit. Ook de uitspraak van wethouder L. Franken dat het visiedocument onvolledig is zonder het noemen van de Spoorbuurtschool, kon de raadsleden niet vermurwen. Zij vinden dat niets de Spoorbuurtschool ervan weerhoudt om op eigen kosten met een brede school aan de gang te gaan.

Bron: NHD