Spaansen zet druk op ketel voor Kooyhaven

• donderdag 1 augustus 2002
  • Categorie: , , , ,
  • Anna Paulowna - Het gesteggel tussen Den Helder en Anna Paulowna over de aanleg van een haven bij Kooypunt heeft er mede toe geleid dat de firma Spaansen geen cent meer in de marinestad wil investeren.
    August 1, 2002 Schager Courant

Gisteren maakte directeur T. Spaansen bekend liever geld te steken in de vestiging in Harlingen. Volgens wethouder R. Waltmann is het van belang dat Den Helder met Anna Paulowna om de tafel gaat zitten om een haven bij Kooypunt mogelijk te maken.

De transport- en handelsonderneming Spaansen uit Winkel is sinds 1976 actief in Nieuwediep. Het bedrijf ergert zich steeds meer aan het gebrek aan medewerking in de havenstad. T. Spaansen motiveert de stap van zijn bedrijf als volgt. „Er lopen in Den Helder veel ambtenaren rond die hun stinkende best doen om alles goed te laten verlopen. Voor de Havendienst niets dan lof. Maar dat weegt. niet op tegen de groep mensen van de Milieudienst. Die leggen je beperkingen op vanwege het geluid en bekeuren je omdat vijftig liter zand in het water is gevallen."

De vestiging van Spaansen ligt dicht bij de jachthavenwijk Boatex. Na veel klachten van Boatex-bewoners over geluidsoverlast ging de knop bij de directie van het bedrijf om. T. Spaansen zegt 'geen zeurverhaal tegen de gemeente' te willen afsteken, maar dat de werkelijkheid weinig rooskleurig is. Om verdere problemen te voorkomen werden de zeeschepen voor miljoenen aangepast, zodat lossen van zand op zee mogelijk werd. Ook werd een losfaciliteit nabij Kooypunt ingericht. „In 1999 hebben we voor het laatst een bedrag van zo'n 225.000 euro aan havengeld aan de gemeente betaald. Omdat onze schepen hier nu haast niet meer komen, is dat nu nog geen 50.000 euro. Dat geld loopt de gemeente dus mis."

Het steekt Spaansen dat de plannen voor een nat bedrijventerrein bij Kooypunt maar niet van de grond komen. Daar zijn tientallen hectaren grond door zijn bedrijf gekocht met het oog op de ontwikkeling van een `nieuwe haven.- Spaansen vindt dat de provincie Noord-Holland en de gemeenten Anna Paulowna en Den Helder een grote kans laten liggen. De marinestad zou wat hem betreft een puntje kunnen zuigen aan de medewerking die zijn bedrijf in Harlingen krijgt. Grondaankopen, vergunningen, het opzetten van bedrijven: het gaat daar allemaal razendsnel, zegt Spaansen. Binnenkort zet zijn bedrijf er een grindzeverij op, terwijl ook een nieuwe betonfabriek wordt gebouwd. Door de aanleg van een zeehaven in Harlingen kunnen zeeschepen daar in de toekomst aanmeren. „Wat hier staat, blijft er staan, maar nieuwe investeringen doen we hier niet meer."

Verantwoordelijk wethouder Watlmann in Den Helder vindt het spijtig om te horen dat Spaansen niet meer wil investeren. Hij zegt niets te kunnen veranderen aan wat milieu-inspecteurs doen met betrekking tot geluidsoverlast. „Er zijn wettelijke normen die we moeten handhaven."

Volgens hem zal het voor een bedrijf altijd moeilijk zijn om in de Boatex te werken. Daarom is een nieuwe binnenhaven nabij Kooypunt zo belangrijk. „Anna Paulowna is zeer terughoudend. Voordat we iets doen moet het politiek geregeld zijn. Ons college is ervan overtuigd dat er een nieuwe binnen haven moet komen. Het is belangrijk om met de raad van Anna-Paulowna om tafel te gaan zitten Ook met de firma Spaansen want dat is geen kleine jongen. Bij al onze toekomstplannen heeft Spaansen een plaats. Het is niet zo dat we zeggen: 'opgeruimd staat netjes'. Na de vakantie gaan we de ondernemer uitnodigen voor een gesprek."

Het college van Anna Paulowna heeft nog geen standpunt ingenomen over het rapport van de projectgroep van Kop en Munt over de aanleg van een nat bedrijventerrein bij de Kooypunt, aldusvoorlichter Jan Worst

Het beoogde gebied beslaat zowel een deel van het grondgebied van de gemeente Anna Paulowna als van de gemeente Den Helder. Anna Paulowna wacht op de reactie van gedeputeerde Verburg. In het rapport staat namelijk de aanbeveling dat Verburg de gemeenten Den Helder en Anna Paulowna met elkaar in contact moet brengen om een overleg te starten. "

NHD