Goed nieuws: geen nieuwe ziekenhuisopnames of overledenen door corona in de Noordkop

• dinsdag 28 april 2020
  • Uit de cijfers die het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) dagelijks naar buiten brengt, blijkt dat er in de Kop van Noord-Holland geen sprake is van nieuwe ziekenhuisopnames of overledenen door corona. De enige verandering is dat er één extra inwoner van de gemeente Schagen positief getest is op het virus.

Die gemeente telt ook het hoogst aantal positief geteste inwoners, namelijk 69. Er zijn in totaal negentien inwoners in het ziekenhuis beland door het virus, zeven personen zijn eraan overleden.
    In de gemeente Hollands Kroon is er sprake van 57 positief geteste inwoners, 26 ziekenhuisopnames en zes sterfgevallen.
    In de gemeenten Den Helder en Texel is de corona-uitbraak tot nu toe relatief beperkt gebleven. Er zijn dertig officiële coronameldingen in Den Helder, acht ziekenhuisopnames en geen overledenen. Texel telt tien officiële meldingen en vier ziekenhuisopnames. Er is tot op heden één Texelaar overleden aan corona.

Meer besmettingen

In werkelijkheid zijn er meer inwoners besmet dan wordt gemeld. De cijfers die het RIVM elke dag bekend maakt, gaan alleen over het aantal positieve testen. Lang niet iedereen wordt getest, alleen zeventigplussers en mensen met aandoeningen of ernstige coronaklachten.
    De in- en uitstroom van ziekenhuispatiënten is niet bekend.
    Noordhollands Dagblad