Hoe het kan dat Zijper Polder F plots weer vogelvrij is.

• maandag 3 februari 2020
  • Categorie: , ,
  • SCHAGEN - En dus stropen buurtbewoners de mouwen opnieuw op om extra windmolens te weren.

Eerdere pogingen hadden succes. Met nieuwe plannen in de Noordkop voor het opwekken van duurzame energie in de maak, zetten Han Hirschman, Riet Dapper, Diana Veenstra en Aad Kramer zich weer schrap. De eerste protestbrieven zijn al geschreven.
    Zij schrokken van regionale scenario’s voor klimaatmaatregelen. Daarin dook opeens Polder F op als ’zoekgebied’ voor windmolens. Op een discussiebijeenkomst maandagavond in Schagen van de Noord-Hollandse Energie Regio bleek hoe dat mogelijk was.

Verdwenen

De beschermende status als weidevogelleefgebied is plotsklaps verdwenen. Han Hirschman en de andere leden van de werkgroep gingen ervan uit dat dit geruststellende predicaat nog steeds geldt. Niet dus.
    Wat er loos was, legde een gemeenteambtenaar gisteravond uit. In de scenario’s is uitgegaan van nieuw beleid van de provincie. Deze andere regels voor bescherming van het landschap moeten nog worden vastgesteld, ze zijn in de maak. De nieuwe bepalingen worden niet van toepassing op de Polder F, zo denkt ’Haarlem’ nu.

Verwonderd

Verwonderd werd in het Clusius College gereageerd op deze aanpak, om vooruit te lopen op wijzigingen waarover nog niet is besloten. „Het voorgenomen beleid kan dus anders uitpakken”, concludeerde een Zijpenaar.
    Op de bijeenkomst is ook gesproken over de wens van de gemeente Schagen voor 500.000 extra bomen. Bij sommige bezoekers leeft de vrees dat deze aanplant de openheid van het platteland aantast.

Schager Bos

Anderen hopen dat de bosrijke natuurgebieden Wildrijk en Ananas aaneen groeien. Ook is een oud plan gesuggereerd: het Schager Bos, aan de westzijde van de stad.
    Noordhollands Dagblad