Eerste succesje voor boeren Wieringermeer: college stuurt lijst met wijzigingen gebiedsplan naar gemeenteraad

• dinsdag 21 januari 2020
  • Categorie: , , ,
  • HOLLANDS KROON - WIERINGERWERF
    De boeren in de Wieringermeer hebben hun eerste succesje behaald in hun strijd tegen het beoogde nieuwe gebiedsplan dat de gemeente laat opstellen voor de polder. Burgemeester en wethouders van Hollands Kroon komen met een lijst wijzigingsvoorstellen naar de gemeenteraad.

Mike Deutekom 21-1-2020
    De beschermende maatregelen voor de karakteristieke IJsselmeerboerderijen langs bijvoorbeeld de Oosterterpweg en de Noorder- en Oosterkwelweg gaan wat het college betreft van tafel. ,,We vragen de gemeenteraad dat anders te beoordelen dan in het advies voor het gebiedsplan wordt gesteld’’, zegt wethouder Theo Meskers.
    Circa honderdvijftig mannen en vrouwen uit de agrarische sector in de Wieringermeer laten deze dinsdagavond weten ernstige bezwaren tegen de voorgestelde visie te hebben. Buiten de Cultuurschuur, waar de inloopbijeenkomst wordt gehouden, staan dertig tractoren met gele zwaailichten geparkeerd. De groep verzameld zich daar, om na een ferm claxonconcert naar binnen te gaan.

Bedreigingen

In de theaterzaal, waar ooit de gemeenteraad van Wieringermeer zetelde, staan de wethouders Meskers en Groot hen al op te wachten. Boerenprotestleider Rob Smit laat weten dat het nieuwe gebiedsplan veel meer beperkingen kent dan alleen meer ruimte voor datacenters en glastuinbouw. ,,Daar zijn we niet voor, maar het gaat over veel meer bedreigingen voor onze bedrijven. De hele hoofdinfrastructuur krijgt straks een beschermde status. En in het noorden van de polder krijgt Rijkswaterstaat vrij spel voor meer water of natuur. Daardoor komen onze bedrijven in de knel.’’
    Meskers zegt dat zeker niet te willen. ,,Wij willen met deze visie juist de toekomst voor de Wieringermeer en Hollands Kroon veilig stellen. We zijn een belangrijke agrarische gemeente maar het is te riskant om daar alleen op te vertrouwen. Daarom willen we ook andere activiteiten toestaan. En om dat in goede banen te leiden is deze visie opgesteld. Maar we willen agrarische bedrijven die nu actief zijn niet belemmeren in hun bedrijfsvoering en ook jongeren moeten door kunnen in de toekomst.’’
    Buiten zijn de boeren niet overtuigd. Het gebiedsplan gaat demonstratief door de shredder.
    Noordhollands Dagblad