Vergeet Theo van Gogh niet, hij stierf voor onze vrijheid

• zaterdag 2 november 2019
  • Categorie:
  • Zaterdag 2 november is het vijftien jaar geleden dat vrijheidsstrijder Theo van Gogh werd vermoord. 2-11-2019

Nog steeds durft niemand een school, een filmstudio, een straat, een steegje, of een instituut naar hem te vernoemen. En dat terwijl Van Goghs gelijk wekelijks wordt bewezen, schrijft Afshin Ellian.

De tijd is neutraal. Wij, de generatie die nu leeft, zijn het geheugen van de tijd. En het geheugen is het oord waarin het geweten nestelt: geen geweten zonder een weten. Er is al vijftien jaar verstreken na de moordaanslag op Theo van Gogh. Wij, het geheugen van onze tijd, mogen niet vergeten dat op 2 november 2004 rond negen uur ’s ochtends  in Amsterdam cineast en columnist Theo van Gogh werd vermoord. Rond dezelfde tijd werd Tweede Kamerlid Geert Wilders onder het zwaarste regime van beveiliging geplaatst. Ook Wilders moet helaas herdenken dat hij al vijftien jaar geen normaal leven heeft.

Afshin Ellian

Prof. mr. dr. Afshin Ellian (Teheran, 1966) is hoogleraar encyclopedie van de rechtswetenschap en wetenschappelijk directeur van het Instituut voor Metajuridica aan de rechtenfaculteit van de Universiteit Leiden. Hij schrijft wekelijks onder meer over de idealen en vrijheden van de westerse cultuur.
    De hoofdredacteur van het weekblad Opzij had een spraakmakende rubriek: Langs de feministische meetlat. Vele bekende mannen legde Cisca Dresselhuys langs haar meetlat. Ook Theo van Gogh werd ooit langs deze meetlat gelegd. Dat stuk werd december 2001 gepubliceerd. Ruim drie maanden eerder pleegden de jihadisten de massale en dodelijke aanslagen in New York, Washington en Pennsylvania. Daarmee ontstond het begrip 9/11. De tijd kreeg daarmee een tweedeling: vóór en na 9/11. Waarschijnlijk had het interview met Theo van Gogh al in november 2001 plaatsgehad: het puin op Ground Zero was nog te zien en het verdriet van de nabestaanden was nog voelbaar.

Theo van Gogh had een verbijsterende voorspellende kracht

Wat Theo in dat interview vertelde, is scherp en onthutsend, met een verbijsterende voorspellende kracht. Over de aanslagen van 9/11 en zijn pessimisme omtrent de islam zei hij:
    ‘Het zijn de duistere Middeleeuwen die op ons afkomen, we gaan het aan alle kanten afleggen, met al onze technologie. Omdat zij miljoenen mensen op de been kunnen brengen die zich doodvechten voor Allah en wij niemand om dezelfde te doen voor God, onze vrijheid van meningsuiting of al die andere westerse waarden van de Verlichting. Nobody gives a fuck, echt niet. Raar om te zien, had ik nooit gedacht.’
    Afgelopen zaterdag blies de zelfbenoemde kalief van de Islamitische Staat (de IS) Abu Bakr Al-Baghdadi zichzelf op en nam ook nog twee van zijn kinderen mee naar de duistere wereld van Allah, het niets.
    Lees ook deze column van Afshin Ellian terug: Met dood Al-Baghdadi is jihadisme niet verslagen
    Al-Baghdadi was geen hypocriete man. Hij stierf als een ‘dappere’ jihadist en hij deed wat hij aan alle gelovige moslims had gevraagd: blaas desnoods jezelf op voor de heerschappij van de islam. Maar alles wat Al-Baghdadi deed, bevestigt het oordeel van Theo van Gogh. De westerse islamliefhebbers mogen van alles en nog wat beweren over de islam, maar de geschiedenis heeft de juistheid van het oordeel en de analyse van de islamcriticus Theo van Gogh bewezen.
    Tegen Cisca Dresselhuys zei Theo dat ook zij wordt gehaat door moslimfundamentalisten: ‘Reken maar dat ze jou ook haten, om wat je vertegenwoordigt: een vrije, geëmancipeerde vrouw die vindt dat je ook zonder man kunt leven en gelukkig zijn. Dat leren de imams niet in de moskee. Een vrije, alleenstaande vrouw is een hoer, een doorn in het oog, die mag niet bestaan. (…) Nee, ik ben er heel pessimistisch over, wij gaan die slag verliezen. Mijn zoon zal het meemaken dat de wereld onvrij wordt.’
    Vijftien jaar later zijn er in Nederland islamitische scholen, verenigingen, en moskeeën die de voorspelling van Van Gogh bewijzen.

Geen programma waarin Allah of de islam openlijk mogen worden bespot

Zijn pessimisme nam gaandeweg een concrete vorm aan over de effecten van de groei van het islamisme in Nederland: ‘Dan zal het voor mij steeds lastiger worden om nog een stukje te schrijven of op televisie te komen met mijn openlijk anti-Allah-gedrag, dat ik altijd tentoongespreid heb. Dat zal genadeloos afgestraft worden, ik maak me daar geen enkele illusie over.’
    Ook op dit punt kreeg Theo gelijk. Hij werd drie jaar later op klaarlichte dag geëxecuteerd door een Amsterdamse jihadist die de strafbepaling van de islam toepaste op Theo van Gogh. Ik ken geen tv-programma waarin Allah of islam nu nog openlijk wordt bekritiseerd of bespot. We zijn druk bezig met – wat ooit wijlen Hans Jansen noemde – de zelfislamisering: het opbrengen van respect of neutraliteit voor de regels van de islam.
    Lees ook deze column van Afshin Ellian terug: 4 jaar na Charlie Hebdo is onze vrijheid nog steeds in gevaar
    Er is nog een zaak waarin Theo helaas het gelijk aan zijn zijde kreeg. Hij voorvoelde zijn eigen einde: ‘In grote eenzaamheid, vermoedelijk op straat.’
    In eenzaamheid eindigde hij op straat. Daarna zullen velen hem volgen: de redactie van Charlie Hebdo, en vele anderen in BrusselParijsBerlijnKopenhagenLondenManchesterKabul enzovoort.
    Maar het pijnlijkste is nog steeds de lafheid van de postmoderne figuren die het in de steden voor het zeggen hebben. Nog steeds durft niemand een school, een filmstudio, een straat, een steegje of instituut naar Theo van Gogh te vernoemen. Want daaronder moet staan, om verwarring met die andere beroemde Van Gogh te voorkomen: cineast en columnist Theo van Gogh, vermoord door Mohammed Bouyeri op 2 november 2004 in Amsterdam.
    Wilders wordt nog steeds zwaarbewaakt. Hij kan het normale leven niet meer ervaren. Alle andere critici van de islam moeten nog steeds een aanslag door jihadisten vrezen. Ik weiger echter een pessimist te zijn.
    Vergeet Theo van Gogh niet, hij stierf voor onze vrijheid!

Afshin Ellian.

ELSEVIER