Recreatiesector is op oorlogspad.

• donderdag 7 november 2019
  • Categorie: , ,
  • SCHAGEN - Ondernemers liggen opnieuw in de clinch met gemeente Schagen over gebruik van toeristenbelasting

Ondernemers Federatie Schagen is op oorlogspad. De belangenorganisatie heeft het stevig aan de stok met het gemeentebestuur. Inzet van het conflict is de toeristenbelasting.

De opbrengst moet ten goede komen aan de toeristische en recreatiesector, vinden de ondernemers. De gemeente wil het geld ’op de grote hoop’ blijven gooien.

Ongekend harde taal sloeg Kees de Wit van de OFS deze week uit in de Schager raadsvergadering. Hij is voorzitter van de afdeling recreatie en toerisme van de federatie. ,,De branche is boos. Wij zijn zwaar teleurgesteld en beraden ons op nadere stappen”, foeterde hij als inspreker. Wat die stappen zijn, wilde De Wit gisteren niet zeggen. ,,Eerst gaan we overleggen met onze achterban, de ondernemers. Weigeren de aanslag te voldoen? Nee, dat gaat te ver. Maar de houding van de gemeente vinden wij onacceptabel.”

Al vaker klaagde de OFS over oneigenlijk gebruik van veel geld. De toeristen- en forensenbelasting brachten Schagen vorig jaar 2,5 miljoen euro op. Dat bleek uiteindelijk 800.000 euro meer te zijn dan anders. Deze forse meevaller dankt de gemeente aan een andere aanpak.

Niet meer het gemiddelde telt, maar het feitelijke aantal overnachtingen. De nieuwe heffingsmethode geldt ook voor een bed & breakfest. En ook de eigenaren van een vakantiewoningen worden nu aangeslagen. Tot 2018 betaalden zij alleen forensenbelasting.

In de raadsvergadering wees Kees de Wit op een oude afspraak dat de nieuwe heffing niet een hogere opbrengst als doel had. ,,Dus geen extra inkomsten, dat is beloofd. Die toezegging wordt niet nagekomen.” Burgemeester en wethouders ontkennen daar er een ’harde afspraak’ ligt. De financiĆ«le gevolgen voor ondernemers zijn volgens de OFS groot. Voor een bed & breakfast moet nu gemiddeld 600 euro toeristenbelasting worden betaald, tegen 200 euro eerder. Sommige grote ondernemers gaan van 40.000 euro naar 90.000 euro.

De eigenaar van een boerencamping betaalt al gauw 6.000 euro, tegen eerst 2.000 euro. De politiek kreeg deze bedragen te horen op een bijeenkomst van de OFS. Zes van de tien raadsfracties waren daarbij. ,,De lastenverzwaringen beperken ondernemers in hun investeringsruimte”, zei De Wit toen.

Recreatiewethouder Joke Kruit wees er al eerder op dat ondernemers jarenlang feitelijk te weinig betaalden, gezien het gemiddelde tarief. ,,Als gemeente hebben wij toen veel geld laten liggen.” De politiek steunt het college. SP-raadslid Wim Rijnders: ,,De financiĆ«le positie van de gemeente is wankel. We kunnen het ons niet permitteren om inkomsten te laten liggen.” Hij noemt de vrees van de OFS dat de concurrentiepositie in gevaar komt ’onzin’. ,,Toeristen laten zich leiden door de kwaliteit van strand en binnenland, niet door de hoogte van de toeristenbelasting.”

VVD’er Jonne van de Beek is geschrokken van de ’heisa’. ,,Er is wel wat aan de hand. Ik ben ervan overtuigd dat er een toezegging is over het afzien van meer opbrengsten.” De liberaal wacht af met nadere actie. ,,Eerst zijn de ondernemers weer aan zet.”

De OFS bood de gemeente al eerder aan om een ton van de totale opbrengst vrij te gebruiken. De rest moet dan wel ten goede komen aan de toeristische sector. Het aanbod werd afgeslagen.

Noordhollands Dagblad