Mantelzorger: ’Incluzio dreigt zorg te stoppen’

• woensdag 20 november 2019
  • HOLLANDS KROON - WIERINGERWERF - Mantelzorgers uit de gemeente Hollands Kroon vertellen dat Incluzio dreigt om zorg te stoppen, wanneer zij het niet eens zijn met de aangeboden zorg. Incluzio regelt alle zaken betreft zorg in de gemeente.

Suzanne Rijnja 20-11-1019

„Ze wilden in gesprek met mijn zoon, alleen. Ik mocht er niet bij zijn”, vertelt Karin, in verband met de privacy van haar zoon wil ze niet met achternaam in de krant. Haar zoon heeft Asperger en ziet een een-op-een niet zitten. Karin gaf dat door aan Incluzio en schrok van de mail die ze terugkreeg, waarin de medewerker van Incluzio aangaf in dat geval niks te kunnen doen.

Ze schakelde een juridisch adviseur in en stapte met de mail naar de gemeente. Maar wanneer ze daar aanklopt, wordt ze doorverwezen naar Incluzio. „Blijkbaar vinden deze mensen het normaal dat er wordt gedreigd de zorg stop te zetten als je niet doet wat Incluzio wil.”

Volgens Janneke Smink, eindverantwoordelijke bij Incluzio Hollands Kroon, is dit een pijnlijke kwestie. „Het is een verschil van inzicht”, zegt ze. „De reden waarom wij dit vragen, is omdat wij graag de klant willen horen, in sommige gevallen dus het kind, die vanaf een bepaalde leeftijd wettelijk zelf een stem krijgt in het geheel. We zullen een kind nooit dwingen tot een gesprek.”

Noordhollands Dagblad

Van het kastje naar de muur sturen is in Hollands Kroon tot kunst verheven.